Oscary 2025: 5 filmów z największą szansą na Oscara w kategorii Najlepszy Film
Cały świat z zapartym tchem wyczekuje nominacji do Oscarów. Wybiegamy w przyszłość i wskazujemy, które filmy według bukmacherów i ekspertów mają największe szanse na triumf w kategorii Najlepszy Film.
W tym artykule:
- „Anora”, reż. Sean Baker
- „Diuna: Część druga”, reż. Denis Villeneuve
- „Emilia Pérez”, reż. Jacques Audiard
- „The Brutalist”, reż. Brady Corbet
- „Konklawe”, reż. Edward Berger
Od ujmujących, emocjonalnych dramatów po widowiskowe superprodukcje. To (prawdopodobnie) będzie jedno z najbardziej różnorodnych zestawień pod względem tematyki od kilku lat. Oficjalne nominacje zostaną ogłoszone 17 stycznia 2025 roku, wielkich zwycięzców 97. ceremonii wręczenia Oscarów poznamy w nocy z 2 na 3 marca, ale my już wybiegamy w przyszłość. Oto 5 produkcji, które mają szansę na statuetkę w kategorii Najlepszy Film.
Oscary 2025: 5 filmów z największą szansą na Oscara w kategorii Najlepszy Film
„Anora”, reż. Sean Baker
Faworyt zestawienia, pewniak bukmacherów i ekspertów. Film „Anora”, zdobywca Złotej Palmy na Festiwalu w Cannes, to opowieść o młodej kobiecie, która staje przed moralnym dylematem, zmuszającym ją do konfrontacji z własnym sumieniem. Sean Baker, odpowiedzialny m.in. za „The Florida Project” z 2017 roku, ponownie wprowadza widza w surowy, poruszający do głębi świat pełen napięć i sprzecznych emocji. Wyróżniająca się minimalistyczna narracja i zjawiskowa rola Mikey Madison czynią ten film absolutnie doskonałym. Brak nominacji dla „Anory” byłby gigantycznym zaskoczeniem.
Film aktualnie wyświetlany jest w kinach.
„Diuna: Część druga”, reż. Denis Villeneuve
„Diuna: Część druga” to kontynuacja „Diuny” z 2021 roku, produkcji stworzonej na podstawie motywów powieści Franka Herberta. Reżyser Denis Villeneuve rozbudowuje uniwersum, prezentując spektakularne wizualizacje na miarę najlepszych filmów science fiction. Rozwija narrację, tworząc opowieść pełną brudnych, politycznych gier i osobistych tragedii. Film z Zendayą i Timothée Chalametem, który okazał się komercyjnym sukcesem, zdecydowanie jest dziełem o artystycznych ambicjach. Ma wszystko, co może (a według wielu powinno) oczarować Akademię.
„Diuna: Część druga” dostępna jest na platformie streamingowej MAX.
„Emilia Pérez”, reż. Jacques Audiard
Niecodzienna mieszanka gatunków: musical, dramat i kryminał w jednym, a wszystko osadzone w niebezpiecznych zakątkach Meksyku. „Emilia Pérez” opowiada historię młodej prawniczki i przestępcy zmieniającego płeć, którego motywy działania dopiero z biegiem czasu stają się jasne. Francuski reżyser Jacques Audiard, twórca „Proroka”, oferuje widzom coś niesamowicie świeżego. W filmie najjaśniej błyszczy Karla Sofía Gascón, która może przejść do historii Oscarów jako pierwsza transpłciowa aktorka nominowana w głównej kategorii. Nominacja dla „Emilii Pérez” również jest uznawana za pewną – film zdobył Nagrodę Jury na Festiwalu w Cannes.
Polska premiera kinowa zapowiadana jest na 28 lutego 2025. Film można obejrzeć również na Netflixie, ale tylko w USA, Kanadzie i Wielkiej Brytanii.
„The Brutalist”, reż. Brady Corbet
„The Brutalist” to artystyczna opowieść o architekcie żydowskiego pochodzenia, który w 1947 roku ucieka z Węgier do Stanów Zjednoczonych, by spełnić swój amerykański sen. Film z Adrienem Brodym w roli głównej to wizualna uczta, która łączy zamkniętą, skończoną opowieść z szerokim kontekstem historycznym. Styl Brady'ego Corbeta, odpowiedzialnego m.in. za produkcję miniserialu „W tłumie”, ponownie spotkał się z uznaniem widzów i krytyków. „The Brutalist” uznawany za doskonały, kompletny obraz z precyzyjnie dopracowanymi kadrami, które oddają zarówno monumentalizm architektury, jak i emocjonalną intymność.
Polska premiera filmu zapowiadana jest na 31 stycznia 2025.
„Konklawe”, reż. Edward Berger
„Konklawe” to thriller osadzony w sercu Watykanu, obrazujący polityczne intrygi, do których posuwają się kościelni hierarchowie podczas wyboru nowego papieża. Film zdobył uznanie przede wszystkim z uwagi na świetny, złożony scenariusz i znakomite aktorstwo. Poza – dla wielu oczywistą – nominacją w kategorii Najlepszy Film, ogromne szanse na statuetki mają mieć również Ralph Fiennes (Najlepszy Akor) oraz Peter Straughan (Najlepszy Scenariusz Oryginalny).
Film aktualnie wyświetlany jest w kinach.
Nominacje w kategorii Najlepszy Film mogą otrzymać również: „Wicked”, superprodukcja z Arianą Grande w roli Glindy, „Prawdziwy ból” zrealizowany w Polsce film Jessego Eisenberga oraz „Gladiator II”, dramat historyczny wyreżyserowany i współprodukowany przez Ridleya Scotta, będący kontynuacją „Gladiatora” z 2000 roku.
Zgadzacie się z tym zestawieniem? A może macie zupełnie inne typy?