Reklama

W tym artykule:

  1. Lula Pace Fortune w „Dzikości serca”
  2. Dorothy Vallens z „Blue Velvet”
  3. Laura Palmer z „Twin Peaks”
  4. Betty/Diane z „Mulholland Drive”
Reklama

David Lynch tworzył bardzo charakterystyczną atmosferę poprzez powolne tempo narracji, długie ujęcia i nieoczywiste przejścia między scenami. Często wykorzystywał też czerwone zasłony, migające światła i zniekształcone twarze, jako powtarzające się motywy wizualne. Makijaż w filmach Lyncha jest niezwykle charakterystyczny i często służy, jako element budowania narracji oraz osobowości postaci. Oto jak wygląda to u kilku kluczowych bohaterek:

Lula Pace Fortune w „Dzikości serca”

fot. mat. prasowe
Laura Dern jako Lula Pace Fortune w „Dzikości serca”, fot. mat. prasowe

Lula Pace Fortune grana przez Laurę Dern w słynnej „Dzikości serca” ma charakterystyczny makijaż, który idealnie współgra z dziką, zmysłową naturą jej postaci i estetyką południowego rocka lat 50., którą Lynch w tym filmie wykorzystuje.

Lula zazwyczaj nosi czerwoną szminkę, która jest nieco bardziej jaskrawa i „surowa” niż klasyczna hollywoodzka czerwień. Jej oczy są podkreślone czarną kredką i maskarą, często z dodatkiem metalicznych cieni do powiek w złotych lub srebrnych odcieniach. Ten makijaż jest bardziej „rockowy” i mniej subtelny niż u innych lynchowskich bohaterek.

Charakterystyczne dla makijażu Luli jest to, że mimo upału, seksu czy przemocy, jej czerwona szminka pozostaje niemal nietknięta — w przeciwieństwie do makijażu innych kobiet u Lyncha, które „rozpływają” wizualnie. To podkreśla siłę Luli i jej niezłomną naturę.

Lynch często pokazuje jej twarz w zbliżeniach podczas palenia papierosów, gdzie czerwień szminki kontrastuje z dymem, tworząc ikoniczne ujęcia, które stały się znakiem rozpoznawczym filmu. Makijaż Luli jest też swoistym hołdem dla estetyki lat 50., ale podanym w przesadnej, komiksowej formie. To doskonale współgra z surrealistycznym charakterem tego filmowego obrazu.

Dorothy Vallens z „Blue Velvet”

GA - 2025-01-24T114542.233
Isabella Rossellini jako Dorothy Vallens w filmie „Blue Velvet”, fot. mat. prasowe

Dorothy grana przez Isabellę Rosselini (ulubiona aktorka Lyncha) tym filmie nosi intensywnie czerwoną szminkę, która jest teatralna i przesadzona. Kontrastuje z jej bladą cerą. Sam makijaż staje się coraz bardziej rozmazany w trakcie filmu, odzwierciedlając jej emocjonalny rozpad.

fot. mat. prasowe
Kadr z filmu „Blue Velvet”, fot. mat. prasowe

Laura Palmer z „Twin Peaks”

301949221_10159834937550803_2643040336392015323_n
Kadr z serialu „Twin Peaks”, fot. mat. prasowe

Najsłynniejsza ofiara świata, wielka nieobecna „Twin Peaks” jest pokazywana w dwóch wersjach makijażu. Jako „żywa” ma świeży, młodzieńczy makijaż typowej amerykańskiej nastolatki lat 90., podczas gdy w scenach retrospektywnych i onirycznych jej makijaż staje się bardziej dramatyczny, z ciemniejszymi cieniami i rozmazaną szminką.

Betty/Diane z „Mulholland Drive”

muholland drive
fot.: materiały prasowe Filmweb

Betty grana tu przez Naomi Watts przechodzi transformację, co widać również w makijażu. Na początku filmu nosi delikatny, niewinny make-up w stylu hollywoodzkich aspirujących aktorek, który później zamienia się w cięższy, bardziej dramatyczny look z wyraźnie zaznaczonymi oczami i ciemniejszą szminką.

Renee Madison/Alice Wakefield (również z „Lost Highway”) nosi z kolei klasyczny film noir makijaż — mocno podkreślone czerwone usta i wyraziste oko, co podkreśla jej naturę femme fatale.

Lynch często wykorzystywał kontrast między „czystym”, niewinnym makijażem a jego bardziej mroczną, zniekształconą wersją, jako sposób na pokazanie dualizmu postaci. Charakterystyczne jest też to, że makijaż często staje się coraz bardziej niedoskonały i rozmazany w kluczowych momentach filmu, symbolizując psychologiczny rozpad bohaterek.

Reklama

Wiedzieliście o tym?

Reklama
Reklama
Reklama