Reklama

W tym artykule:
1. „Amok”– fabuła
2. „Amok” – recenzja
3. „Amok” – obsada i twórcy
4. „Amok” – gdzie obejrzeć?

Reklama

Produkcja w reżyserii Kasi Adamik to mroczny thriller kryminalny inspirowany jednym z najbardziej intrygujących polskich śledztw ostatnich dekad. Film pokazuje, jak cienka granica może dzielić sztukę od życia i jak nieprzewidywalne bywają konsekwencje ludzkich decyzji. Dzięki fenomenalnej obsadzie i dusznej atmosferze „Amok” zasłużenie zyskuje status hitu na Netflixie.

Amok
Fot. materiały prasowe

„Amok” – fabuła

Film „Amok” opowiada historię zainspirowaną prawdziwymi wydarzeniami, które wstrząsnęły opinią publiczną. W Odrze zostaje odnalezione ciało zamordowanego mężczyzny, a sprawa szybko nabiera rozgłosu ze względu na brutalne okoliczności zdarzenia. Prowadzący dochodzenie policjant zauważa dziwny zbieg okoliczności, gdy natrafia na książkę autorstwa młodego pisarza Krystiana Bali. W powieści znajdują się szczegóły, które w przerażająco precyzyjny sposób odzwierciedlają okoliczności zbrodni, w tym takie, które nie były publicznie znane. Próbując połączyć elementy układanki, śledczy zagłębia się w życie Bali, odkrywając mroczne aspekty jego osobowości i tajemniczą przeszłość. W miarę rozwoju śledztwa granica między rzeczywistością a literacką fikcją zaczyna się zacierać, a prowadzący sprawę staje przed trudnym dylematem – czy autor jest jedynie wyjątkowo kreatywnym twórcą, czy może okrutnym zbrodniarzem? Dochodzenie staje się coraz bardziej zawiłe, a obezwładniające poczucie, że ktoś celowo manipuluje śledztwem, wciąga policjanta w niebezpieczną grę pełną intryg, napięcia i psychologicznych pułapek.

Fot. materiały prasowe

„Amok” – recenzja

Reżyserka filmu Kasia Adamik stara się wykreować mroczną atmosferę, sięgając po ciemne zdjęcia i dramatyczną ścieżkę dźwiękową, która towarzyszy bohaterom w ich podróży przez tę nieprzyjemną rzeczywistość. Sokolski, borykający się z własnymi demonami, odnajduje w misji złapania mordercy osobiste zaangażowanie, co nadaje jego postaci głębi. Mimo to film nie w pełni koncentruje się na intensywnej relacji między postaciami, wprowadzając liczne wątki poboczne, które generują chaos i niepewność w narracji.

Kasia Adamik sięga również po metaforyczne przedstawienia, które, choć ambitne, mogą być odbierane jako nieco nachalne. Scena, w której żona Bali (Zofia Wichłacz) staje pośrodku pokoju wypełnionego fotografiami z miejsca zbrodni, wzmacnia chaotyczny nastrój filmu, ale i odwraca uwagę od centralnej akcji. Czerwona kolorystyka i symboliczne przedstawienie perwersyjnych wyobrażeń Krystiana tworzą efektowne, ale czasami przesadzone wizualizacje.

Poza tym „Amok” dotyka poważnych tematów filozoficznych, odnosząc się do teorii Nietzschego o nadczłowieku oraz koncepcji Freuda i Dostojewskiego. Choć takie zabiegi mogą być postrzegane jako ambitne, reżyserka wpada w pułapkę nadmiernych oczekiwań, co wpływa na spójność opowieści.

Ostatecznie, „Amok” zdaje się balansować na krawędzi między kinem artystycznym a thrillerem, co powoduje, że historia Krystiana Bali, pomimo swojej znanej bazy, nie wzbudza w widzach emocji, które mogłyby na długo zapadać w pamięć. Zbrodnia się dokonała, a film, choć stara się o głębię, pozostawia widza z uczuciem niedosytu. Warto jednak zasiąść przed ekranem, by samodzielnie odkryć, jak wciągająca i skomplikowana jest ta opowieść o mrocznych zakamarkach ludzkiej psychiki.

Elisabeth Moss jest tu lepsza niż w „Opowieści Podręcznej”. Jej wcielenie w kobietę udręczoną porusza do szpiku kości

Cecilia Kass (Elisabeth Moss) żyje w toksycznym związku z Adrianem Griffinem (Oliver Jackson-Cohen), genialnym naukowcem i bezwzględnym manipulatorem. Zdesperowana kobieta planuje swoją ucieczkę z perfekcyjnie zabezpieczonego, szklanego domu Adriana. W środku nocy, z pomocą przyjaciół, udaje jej się wyrwać z piekła, które było jej codziennością.

Niewidzialny człowiek

„Amok” – obsada i twórcy

W filmie „Amok” Mateusz Kościukiewicz odgrywa rolę Krystiana Bali, postaci inspirowanej rzeczywistymi wydarzeniami związanymi z kontrowersyjnym morderstwem. Łukasz Simlat wciela się w inspektora Jacka Sokólskiego, który prowadzi śledztwo w sprawie zbrodni. Zofia Wichłacz gra Zofię Balę, żonę głównego bohatera, a Zbigniew Stryj występuje w roli komendanta.

W obsadzie znaleźli się także Mirosław Haniszewski jako policjant Paweł, Jan Peszek w roli profesora Horowitza oraz Piotr Łukaszczyk jako Zibi. Policjantów Marcin i Andy grają Karol Bernacki i Michał Meyer, a Teresa Bala jest przedstawiana przez Magdalenę Kutę. Bogdan Koca wciela się w Stanisława Balę, a Michał Puchacz gra Krzysia Balę w wieku czterech lat.

Film wyreżyserowała Kasia Adamik, która również współpracowała nad scenariuszem z Richardem Karpalą. Zdjęcia do produkcji zrealizował Tomasz Naumiuk, a muzykę skomponował Antoni Łazarkiewicz. Scenariusz oparty jest na powieści Krystiana Bali. Montażem zajął się Michał Czarnecki, a scenografię przygotowała Anna Anosowicz, wspierana przez dekoratorkę wnętrz Annę Pabisiak.

Reklama
Amok
Fot. materiały prasowe

„Amok”– gdzie obejrzeć?

„Amok” to film z 2017 roku i wciąż znajdziesz go na Netfliksie. Nie mamy jednak pojęcia, jak długo produkcja będzie dostępna na tej znanej platformie streamingowej. Obejrzyj ją jak najszybciej, a wcześniej zerknij na zwiastun:

Reklama
Reklama
Reklama