65. urodziny Barbie: niezwykła wystawa prezentująca historię designu lalki, którą znają wszyscy
Na początku lipca mieliśmy okazję uczestniczyć w oficjalnym otwarciu wystawy Barbie®: The Exhibition w the Design Museum w Londynie z okazji 65. urodzin słynnej lalki.
W tym artykule:
- W niezwykłym świecie Barbie
- Pierwsza Barbie i inne przełomowe modele
- The Dreamhouse
- Barbie – ikona popkultury
- Skąd wynika fenomen najpopularniejszej lalki świata? [WYWIAD]
W niezwykłym świecie Barbie
Wystawa w London Design Museum, która powstała z okazji obchodów jubileuszu 65-lecia marki to fascynująca podróż przez historię designu i innowacji Barbie - od skromnych początków do współczesnej, wpływowej figury w popkulturze. Kuratorzy zgromadzili imponującą kolekcję, która obejmuje nie tylko lalki, ale także ubrania, akcesoria, mebelki, domki i wiele więcej. W sumie na wystawie zobaczyć można ponad 250 eksponatów, pochodzących od roku 1959 do dziś, które wspólnie ukazują 65-letnią ewolucję designu najsłynniejszej lalki na świecie.
Pierwsza Barbie i inne przełomowe modele
Historii Barbie nie sposób rozpocząć od pierwszej, ikonicznej lalki z 1959 roku. Będąca reprezentantką popularnego w tamtych latach stylu pin-up lalka ubrana w czarno-biały strój kąpielowy, to pierwszy eksponat, który odwiedzający zobaczą po wejściu do galerii The Design Museum. Wystawiony egzemplarz to jedna z najwcześniejszych edycji „Number 1 Barbie” – niezwykle rzadki i poszukiwany przez kolekcjonerów na całym świecie okaz, który ostatnio dołączył do zbiorów muzeum.
Obok niej mogliśmy podziwiać inne kultowe modele, takie jak Sunset Malibu Barbie z 1971 roku, przełomowa Day to Night Barbie z 1985 roku czy najlepiej sprzedająca się Totally Hair Barbie z 1992 roku.
Wśród najciekawszych według nas eksponatów znajduje się prototyp pierwszej „mówiącej” Barbie (z 1968 roku), który został wypożyczony z archiwów Mattel w Los Angeles. Prototyp ten jest o tyle wyjątkowy, że ma przezroczysty tors, zaprojektowany tak, by pokazać potencjalnym kupcom zabawek mechanizm głosowy lalki uruchamiany za pomocą sznurka.
Na wystawie znalazły się również lalki odzwierciedlające dzisiejsze zróżnicowane, wielokulturowe społeczeństwo – wśród nich pierwsze lalki Barbie o ciemnej skórze, latynoskim i azjatyckim typie urody, z zespołem Downa, na wózku inwalidzkim czy o krągłej sylwetce. Każdy eksponat ma swoją unikalną historię i ukazuje, w jaki sposób Barbie adaptowała zmieniające się standardy piękna oraz społeczne oczekiwania przez dekady.
Wyjątkowa wystawa nie tylko podkreśla ewolucję wyglądu i designu lalek Barbie, ale również jej rolę jako symbol emancypacji i zmiany społecznej. Barbie do dziś wystąpiła w ponad 250 wcieleniach zawodowych - od astronautki (na wystawie mieliśmy okazję zobaczyć m.in. unikatową lalkę Barbie Samanhtę Cristoforetti, która spędziła sześć miesięcy krążąc wokół Ziemi na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w 2022 roku razem z astronautką!) - po lekarkę - inspirując tym samym wiele pokoleń dziewcząt do marzeń o różnych ścieżkach kariery (nawet tych, które w danych latach były dla kobiet mniej dostępne).
Na wystawie nie zabrakło oczywiście przyjaciół Barbie: Midge, Christie, Teresy oraz Kena, a także młodszej siostry Barbie - Skipper.
The Dreamhouse
Barbie®: The Exhibition to także rozległa podróż po całym uniwersum najsłynniejszej lalki na świecie. Wśród eksponatów podziwiać można ogromną różnorodność zestawów do zabawy, pojazdów, domków i akcesoriów Barbie.
Zobaczyliśmy m.in. rzadką wersję pierwszego Barbie Dreamhouse z 1962 roku, który wykonany jest z kartonu i prezentuje modernistyczny styl swojej epoki, a także przykłady pojazdów Barbie - jej pierwszy samochód (1962), kamper (1971) oraz cały szereg innych „lokalizacji” - od domków w górach po stacje kosmiczne. Wszystkie te przedmioty ukazują, jak Barbie i jej akcesoria zawsze odzwierciedlały gusta i trendy danej epoki, oraz jak marka angażowała się w nowoczesny design w sposób aspiracyjny, ale dostępny.
Barbie – ikona popkultury
Wystawa w Design Museum w Londynie była zatem zarówno hołdem dla kultowej lalki, jak i refleksją nad jej wpływem na współczesną kulturę oraz społeczeństwo. Zobaczyliśmy okładki magazynów inspirowane Barbie (m.in. głośną okładkę The New York Times, która „krzyczy” do odbiorcy: „Now can we stop talking about my body”) i oryginalne ubrania noszone przez Margot Robbie w filmie „Barbie” z 2023.
To wydarzenie na długo pozostanie w naszej pamięci. Pokazało nam bowiem, że Barbie to nie tylko zabawka, ale także ważny element kulturowego dziedzictwa.
Wystawa jest otwarta dla zwiedzających od 5 lipca 2024 do 23 lutego 2025 roku, a bilety wstępu można kupić na oficjalnej Stronie The Design Museum.
Skąd wynika fenomen najpopularniejszej lalki świata? [WYWIAD]
Podczas wydarzenia udało nam się porozmawiać z Kim Culmone, Design SVP w Mattel, która odpowiada za globalny dział designu Barbie.
Gdzie Ty i Twój zespół znajdujecie inspiracje podczas projektowania nowych lalek Barbie?
Wszędzie! Może to być piosenka, którą właśnie usłyszałaś. Może to być wystawa, którą ostatnio widziałaś. Mogą to być wakacje, z których dopiero wróciłaś. To naturalny instynkt, który pomaga nam, projektantom, rozpoznawać trendy i nakreślać przyszłe kierunki marki, biorący się z tego, że jesteśmy ludźmi, którzy wiodą życie, a przecież to właśnie życie jest najbardziej inspirujące!
Bazujemy oczywiście także na badaniach praktycznych i metodycznych, które przeprowadzamy. Mamy więc połączenie wiedzy pochodzącej od naszego globalnego zespołu ds. analiz i naszych własnych instynktów jako projektantów. Przyglądamy się historii, patrzymy na linię produktów, którą wprowadziliśmy rok wcześniej, a także obserwujemy to, co dzieje się na świecie i rozwijamy Barbie tak, aby była odzwierciedleniem tych zmian.
Może nie jest to odpowiedź, której ludzie szukają, ale dla mnie inspiracja może przyjść w najmniej oczekiwanym momencie. Ważne jest, aby projektant zawsze miał oczy szeroko otwarte, był obecny i czerpał z różnorodnych doświadczeń, bo to sprawia, że projekty, które tworzymy są lepsze. To styl życia – tak bym to określiła.
Mogłabyś przeprowadzić nas przez proces projektowania nowej lalki Barbie – od pomysłu do produktu końcowego?
Oczywiście. Każdy nowy sezon, tak jak teraz na rok 2026, zaczyna się od współpracy zespołów marketingu i projektowego - aby opracować coś, co nazywamy zarysem kierunkowym marki. To mapa tego, dokąd chcemy zaprowadzić markę w ciągu najbliższych 3 lat. Po tym tworzymy sloty, czyli poszczególne produkty, które będziemy tworzyć na kolejny rok, według przedziałów cenowych i motywów zabawy.
Następnie zespół projektowy rozpoczyna badania nad tym, jakie obecnie panują trendy, jakie nowe kierunki chcemy, by Barbie obrała, jakie nowe zawody ma prezentować. Później zaczynamy przenosić pomysły na szkice, powstaje ich całkiem sporo, czasem nawet kilka do pojedynczego produktu. Następnie poddajemy je testom z dziećmi albo wybieramy te, które naszym zdaniem są najlepsze i zaczynamy tworzyć linię. Gdy szkice są już gotowe, przystępujemy do prototypowania. Projektanci współpracują z modelarzami, wytwórcami sampli, grafikami, malarzami twarzy, stylistami włosów, rzeźbiarzami, inżynierami. Projektowanie pojedynczej lalki czy produktu wymaga zaangażowania specjalistów z wielu dziedzin. To ogromna praca.
Od chwili, kiedy pojawia się pomysł do momentu, kiedy produkt trafi on na półkę sklepową, mija mniej więcej rok.
Niesamowite. A mówiąc o przyszłości, jakie główne trendy widzisz, które wpłyną na design Barbie? W perspektywie może 5 do 10 lat?
Technologia odegra ogromną rolę w ogólnej ewolucji zabawy. Na naszych oczach całkowicie zmieniają się wzorce zabawy, to co dziś oznacza „bawić się” w ogóle. Dzieje się tak dlatego, że w każdej chwili możemy wziąć telefon do ręki, grać w wirtualne gry, czerpać z wirtualnej zabawy. Doświadczenia związane z rzeczywistością wirtualną i pojawieniem się sztucznej inteligencji mają ogromny wpływ na to jak postrzegamy zabawę i jak wolny czas spędzają zarówno dzieci, jak i dorośli. To będzie miało ogromny wpływ na przyszłość Barbie.
Barbie to coś więcej niż fizyczna lalka, i choć ta fizyczna lalka będzie wciąż obecna, to składa się na nią cały ekosystem, na który technologia będzie szybko wpływać – teraz i w przyszłości.
Czy są jakieś konkretne projekty lub stylizacje Barbie, które uważasz za kultowe lub kluczowe w ewolucji Barbie?
Jest ich tak wiele... Oczywiście Barbie numer 1, która zapoczątkowała całą kategorię i jest jedyną w swoim rodzaju ikoną. Jednak z każdą dekadą możemy dostrzec nowe, silne trendy i wpływy pojawiające się w projektach Barbie. Na przykład patrząc na domki Barbie: pierwszy Dreamhouse z 1962 odzwierciedlał styl lat 60, później Barbie „przeprowadziła” się do domu typu frame house (dom szkieletowy), bardzo w stylu Malibu. Przechodząc do lat 80. widzimy typowe dla tego okresu bogate (niemal przesadnie), bardzo dekoracyjne rezydencje, które mogliśmy widzieć w wielu programach telewizyjnych, jak np. w „Dynastii”.
Patrząc na ewolucję Barbie możemy prześledzić zmiany zachodzące na świecie, bo one znajdują odzwierciedlenie w projektach Barbie. To niesamowite, jak w lalce można dostrzec historię ludzkości.
Często mówimy, że jeśli weźmiesz okładki największych magazynów modowych z różnych dekad i umieścisz obok nich Barbie, to zobaczysz tam odbicie historii ludzkości.
Teraz pora na ostatnie (i być może najtrudniejsze) pytanie. Czy masz swoją ulubioną lalkę Barbie, nad którą pracowałaś? Jeśli tak, to co sprawia, że jest ona dla Ciebie wyjątkowa?
To chyba pierwszy projekt, nad którym pracowałam. W styczniu 2016 roku wprowadziliśmy na rynek nowy design lalek Fashionistas - wtedy Barbie zyskała nowe sylwetki. Kulturowa rozmowa na temat wymiarów Barbie trwała już tak długo, Barbie przez lata miała tylko jeden typ figury i w końcu udało nam się przesunąć tę granicę marki i włączyć do linii lalki o różnych typach ciała. Możliwość pracy nad tym projektem i wprowadzenie zróżnicowanego spojrzenia na kanony piękna przez nowy wygląd Barbie - to było dla mnie coś bardzo ekscytującego.
Materiał promocyjny marki Mattel.