Takich wyników Oscarów 2025 nikt się nie spodziewał! To właśnie oni i one otrzymali Nagrody Akademii Filmowej
Prezentujemy listę laureatów i laureatek Oscarów 2025. Oto filmy, aktorzy, reżyserzy, scenarzyści, dźwiękowcy, montażyści oraz wielu innych twórców, których w tym roku doceniła i nagrodziła Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej.

- Redakcja Glamour
Oscary 2025. Najważniejsze nagrody w branży filmowej
W nocy z 2 na 3 marca 2025 oczy całego świata zwróciły się w kierunku Dolby Theater w Los Angeles, gdzie odbywała się 97. ceremonia wręczenia Nagród Akademii Filmowej. Statuetki przyznano w 23 kategoriach m.in.: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka pierwszoplanowa, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepszy scenariusz oryginalny czy najlepszy scenariusz adaptowany. Laureatki i laureaci wybierani są przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej, która zrzesza kilka tysięcy osób związanych z branżą (w 2025 roku było ich dokładnie 9905). Tegoroczne wydarzenie prowadził komik, Conan O'Brien i był to jego pierwszy raz w tej roli.
Oscary 2025 – te stylizacje zasługują na osobną kategorię. Gwiazdy zachwyciły lookami na czerwonym dywanie
Gala wręczenia Oscarów to nie tylko święto kina, ale i święto mody. Zobaczcie, jak prezentują się gwiazdy podczas tegorocznej 97. już ceremonii. Ariana Grande, Selena Gomez, Demi Moore czy Timothée Chalamet zachwycili swoimi stylizacjami.

Oscary 2025: wyniki
Najlepszy aktor drugoplanowy: Kieran Culkin za rolę w filmie „Prawdziwy ból”
- Yura Borisov – „Anora”
- Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
- Edward Norton – „Kompletnie nieznany”
- Guy Paerce – „The Brutalist”
- Jeremy Strong – „Wybraniec”
Najlepszy pełnometrażowy film animowany: „Flow”
- „Flow” - OSCAR 2025
- „W głowie się nie mieści 2”
- „Pamiętnik ślimaka”
- „Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
- „Dziki robot”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany: „In the Shadow of the Cypress”
- „Beautiful Men”
- „Magic Candies”
- „In the Shadow of the Cypress”
- „Bez końca”
- „Yuck!”
Najlepsze kostiumy: „Wicked”
- Arianne Phillips – „Kompletnie nieznany”
- Lisy Christl – „Konklawe”
- Janty Yates, Dave Crossman – „Gladiator II”
- Linda Muir – „Nosferatu”
- Paul Tazewell – „Wicked”
Najlepszy scenariusz oryginalny: „Anora”
- Moritz Binder, Tim Fehlbaum; współscenarzysta: Alex David – „September 5”
- Sean Baker – „Anora”
- Brady Corbet, Mona Fastvold – „The Brutalist”
- Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
- Coralie Fargeat – „Substancja”
Najlepszy scenariusz adaptowany: „Konklawe”
- Jay Cocks, James Mangold – „Kompletnie nieznany”
- Peter Straughan – „Konklawe”
- Jacques Audiard; współpraca: Thomas Bidegain, Léa Mysius, Nicolas Livecchi – „Emilia Pérez”
- Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John "Divine G" Whitfield – „Sing Sing”
- RaMell Ross, Joslyn Barnes – „Nickel Boys”
Najlepsza charakteryzacja: „Substancja”
- Mike Marino, David Presto, Crystal Jurado – „Inny człowiek”
- Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini – „Emilia Pérez”
- David White, Traci Loader, Suzanne Stokes-Munton – „Nosferatu”
- Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli – „Substancja”
- Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth – „Wicked”
Najlepszy montaż: „Anora”
- Sean Baker – „Anora”
- David Jancso – „The Brutalist”
- Nick Emerson – „Konklawe”
- Juliette Welfling – „Emilia Pérez”
- Myron Kerstein – „Wicked”
Najlepsza aktorka drugoplanowa: Zoe Saldaña za rolę w filmie „Emilia Pérez”
- Monica Barbaro – „Kompletnie nieznany”
- Ariana Grande – „Wicked”
- Felicity Jones – „The Brutalist”
- Isabella Rossellini – „Konklawe”
- Zoe Saldaña – „Emilia Pérez”
Najlepsza scenografia: „Wicked”
- Judy Becker, Patricia Cuccia – „The Brutalist”
- Suzie Davies, Cynthia Sleiter – „Konklawe”
- Patrice Vermette, Shane Vieau – „Diuna: Część druga”
- Craig Lathrop, Beatrice Brentnerová – „Nosferatu”
- Nathan Crowley, Lee Sandales – „Wicked”
Najlepsza piosenka: Mi Camino z filmu „Emilia Pérez”
- Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin – „Never Too Late” z filmu „Elton John: Never Too Late”
- Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard – „El Mal” z filmu „Emilia Pérez”
- Camille, Clément Ducol – „Mi Camino” z filmu „Emilia Pérez”
- Abraham Alexander, Adrian Quesada – „Like A Bird” z filmu „Sing Sing”
- Diane Warren – „The Journey” z filmu „Batalion 6888”
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny: „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”
- „Death by Numbers”
- „I Am Ready, Warden”
- „Incident”
- „Instruments of a Beating Heart”
- „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny: „Nie chcemy innej ziemi”
- „Dzienniki Black Box”
- „Nie chcemy innej ziemi”
- „Wojna porcelanowa”
- „Ścieżka dźwiękowa z zamachu stanu”
- „Sugarcane: rozliczenie z przeszłością”
Najlepszy dźwięk: „Diuna: Część druga”
- Tod A. Maitland, Donald Sylvester, Ted Caplan, Paul Massey, David Giammarco – „Kompletnie nieznany”
- Gareth John, Richard King, Ron Bartlett, Doug Hemphill – „Diuna: Część druga”
- Erwan Kerzanet, Aymeric Devoldère, Maxence Dussère, Cyril Holtz, Niels Barletta – „Emilia Pérez”
- Simon Hayes, Nancy Nugent Title, Jack Dolman, Andy Nelson, John Marquis – „Wicked”
- Randy Thom, Brian Chumney, Gary A. Rizzo, Leff Lefferts – „Dziki robot”
Najlepsze efekty specjalne: „Diuna: Część druga”
- Eric Barba, Nelson Sepulveda-Fauser, Daniel Macarin, Shane Mahan – „Obcy: Romulus”
- Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs – „Better Man”
- Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefze – „Diuna: Część druga”
- Erik Winquist, Stephen Unterfranz, Paul Story, Rodney Burke – „Królestwo Planety Małp”
- Pablo Helman, Jonathan Fawkner, David Shirk, Paul Corbould – „Wicked”
Najlepszy film krótkometrażowy: „Ik ben geen robot”
- „Anuja”
- „Ik ben geen robot”
- „The Last Ranger”
- „A Lien”
- „Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho”
Najlepsze zdjęcia: „The Brutalist”
- Lol Crawley – „The Brutalist”
- Greig Fraser – „Diuna: Część druga”
- Paul Guilhaume – „Emilia Pérez”
- Ed Lachman – „Maria Callas”
- Jarin Blaschke – „Nosferatu”
Najlepszy film międzynarodowy: „I'm Still Here”
- „Dziewczyna z igłą”
- „Emilia Pérez”
- „Flow”
- „I'm Still Here”
- „Nasienie świętej figi”
Najlepsza muzyka: „The Brutalist”
- Daniel Blumberg – „The Brutalist”
- Volker Bertelmann – „Konklawe”
- Clément Ducol, Camille – „Emilia Pérez”
- John Powell, Stephen Schwartz – „Wicked”
- Kris Bowers – „Dziki robot”
Najlepszy aktor pierwszoplanowy: Adrien Brody za rolę w filmie „The Brutalist”
- Adrien Brody – „The Brutalist”
- Timothée Chalamet – „Kompletnie nieznany”
- Colman Domingo – „Sing Sing”
- Ralph Fiennes – „Konklawe”
- Sebastian Stan – „Wybraniec”
Najlepsza reżyseria: „Anora”
- Jacques Audiard – „Emilia Pérez”
- Sean Baker – „Anora”
- Brady Corbet – „The Brutalist”
- Coralie Fargeat – „Substancja”
- James Mangold – „Kompletnie nieznany”
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa: Mikey Madison za rolę w filmie „Anora”
- Cynthia Erivo – „Wicked”
- Mikey Madison – „Anora”
- Demi Moore – „Substancja”
- Fernanda Torres – „I'm Still Here”
- Karla Sofía Gascón – „Emilia Pérez”
Najlepszy film: „Anora”
- „Konklawe”
- „Anora”
- „Emilia Pérez”
- „Wicked”
- „The Brutalist”
- „Kompletnie nieznany”
- „Diuna: Część druga”
- „I'm Still Here”
- „Substancja”
- „Nickel Boys”