Reklama

Oscary 2025. Najważniejsze nagrody w branży filmowej

W nocy z 2 na 3 marca 2025 oczy całego świata zwróciły się w kierunku Dolby Theater w Los Angeles, gdzie odbywała się 97. ceremonia wręczenia Nagród Akademii Filmowej. Statuetki przyznano w 23 kategoriach m.in.: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka pierwszoplanowa, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepszy scenariusz oryginalny czy najlepszy scenariusz adaptowany. Laureatki i laureaci wybierani są przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej, która zrzesza kilka tysięcy osób związanych z branżą (w 2025 roku było ich dokładnie 9905). Tegoroczne wydarzenie prowadził komik, Conan O'Brien i był to jego pierwszy raz w tej roli.

Reklama

Oscary 2025 – te stylizacje zasługują na osobną kategorię. Gwiazdy zachwyciły lookami na czerwonym dywanie

Gala wręczenia Oscarów to nie tylko święto kina, ale i święto mody. Zobaczcie, jak prezentują się gwiazdy podczas tegorocznej 97. już ceremonii. Ariana Grande, Selena Gomez, Demi Moore czy Timothée Chalamet zachwycili swoimi stylizacjami.

fot. Arturo Holmes / Getty Images

Oscary 2025: wyniki

Najlepszy aktor drugoplanowy: Kieran Culkin za rolę w filmie „Prawdziwy ból”

  • Yura Borisov – „Anora”
  • Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
  • Edward Norton – „Kompletnie nieznany”
  • Guy Paerce – „The Brutalist”
  • Jeremy Strong – „Wybraniec”

Najlepszy pełnometrażowy film animowany: „Flow”

  • „Flow” - OSCAR 2025
  • „W głowie się nie mieści 2”
  • „Pamiętnik ślimaka”
  • „Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
  • „Dziki robot”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany: „In the Shadow of the Cypress”

  • „Beautiful Men”
  • „Magic Candies”
  • „In the Shadow of the Cypress”
  • „Bez końca”
  • „Yuck!”

Najlepsze kostiumy: „Wicked”

  • Arianne Phillips – „Kompletnie nieznany”
  • Lisy Christl – „Konklawe”
  • Janty Yates, Dave Crossman – „Gladiator II”
  • Linda Muir – „Nosferatu”
  • Paul Tazewell – „Wicked”

Najlepszy scenariusz oryginalny: „Anora”

  • Moritz Binder, Tim Fehlbaum; współscenarzysta: Alex David – „September 5”
  • Sean Baker – „Anora”
  • Brady Corbet, Mona Fastvold – „The Brutalist”
  • Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
  • Coralie Fargeat – „Substancja”

Najlepszy scenariusz adaptowany: „Konklawe”

  • Jay Cocks, James Mangold – „Kompletnie nieznany”
  • Peter Straughan – „Konklawe”
  • Jacques Audiard; współpraca: Thomas Bidegain, Léa Mysius, Nicolas Livecchi – „Emilia Pérez”
  • Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John "Divine G" Whitfield – „Sing Sing”
  • RaMell Ross, Joslyn Barnes – „Nickel Boys”

Najlepsza charakteryzacja: „Substancja”

  • Mike Marino, David Presto, Crystal Jurado – „Inny człowiek”
  • Julia Floch Carbonel, Emmanuel Janvier, Jean-Christophe Spadaccini – „Emilia Pérez”
  • David White, Traci Loader, Suzanne Stokes-Munton – „Nosferatu”
  • Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon, Marilyne Scarselli – „Substancja”
  • Frances Hannon, Laura Blount, Sarah Nuth – „Wicked”

Najlepszy montaż: „Anora”

  • Sean Baker – „Anora”
  • David Jancso – „The Brutalist”
  • Nick Emerson – „Konklawe”
  • Juliette Welfling – „Emilia Pérez”
  • Myron Kerstein – „Wicked”

Najlepsza aktorka drugoplanowa: Zoe Saldaña za rolę w filmie „Emilia Pérez”

  • Monica Barbaro – „Kompletnie nieznany”
  • Ariana Grande – „Wicked”
  • Felicity Jones – „The Brutalist”
  • Isabella Rossellini – „Konklawe”
  • Zoe Saldaña – „Emilia Pérez”

Najlepsza scenografia: „Wicked”

  • Judy Becker, Patricia Cuccia – „The Brutalist”
  • Suzie Davies, Cynthia Sleiter – „Konklawe”
  • Patrice Vermette, Shane Vieau – „Diuna: Część druga”
  • Craig Lathrop, Beatrice Brentnerová – „Nosferatu”
  • Nathan Crowley, Lee Sandales – „Wicked”

Najlepsza piosenka: Mi Camino z filmu „Emilia Pérez”

  • Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin – „Never Too Late” z filmu „Elton John: Never Too Late”
  • Clément Ducol, Camille, Jacques Audiard – „El Mal” z filmu „Emilia Pérez”
  • Camille, Clément Ducol – „Mi Camino” z filmu „Emilia Pérez”
  • Abraham Alexander, Adrian Quesada – „Like A Bird” z filmu „Sing Sing”
  • Diane Warren – „The Journey” z filmu „Batalion 6888”

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny: „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”

  • „Death by Numbers”
  • „I Am Ready, Warden”
  • „Incident”
  • „Instruments of a Beating Heart”
  • „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny: „Nie chcemy innej ziemi”

  • „Dzienniki Black Box”
  • „Nie chcemy innej ziemi”
  • „Wojna porcelanowa”
  • „Ścieżka dźwiękowa z zamachu stanu”
  • „Sugarcane: rozliczenie z przeszłością”

Najlepszy dźwięk: „Diuna: Część druga”

  • Tod A. Maitland, Donald Sylvester, Ted Caplan, Paul Massey, David Giammarco – „Kompletnie nieznany”
  • Gareth John, Richard King, Ron Bartlett, Doug Hemphill – „Diuna: Część druga”
  • Erwan Kerzanet, Aymeric Devoldère, Maxence Dussère, Cyril Holtz, Niels Barletta – „Emilia Pérez”
  • Simon Hayes, Nancy Nugent Title, Jack Dolman, Andy Nelson, John Marquis – „Wicked”
  • Randy Thom, Brian Chumney, Gary A. Rizzo, Leff Lefferts – „Dziki robot”

Najlepsze efekty specjalne: „Diuna: Część druga”

  • Eric Barba, Nelson Sepulveda-Fauser, Daniel Macarin, Shane Mahan – „Obcy: Romulus”
  • Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs – „Better Man”
  • Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefze – „Diuna: Część druga”
  • Erik Winquist, Stephen Unterfranz, Paul Story, Rodney Burke – „Królestwo Planety Małp”
  • Pablo Helman, Jonathan Fawkner, David Shirk, Paul Corbould – „Wicked”

Najlepszy film krótkometrażowy: „Ik ben geen robot”

  • „Anuja”
  • „Ik ben geen robot”
  • „The Last Ranger”
  • „A Lien”
  • „Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho”

Najlepsze zdjęcia: „The Brutalist”

  • Lol Crawley – „The Brutalist”
  • Greig Fraser – „Diuna: Część druga”
  • Paul Guilhaume – „Emilia Pérez”
  • Ed Lachman – „Maria Callas”
  • Jarin Blaschke – „Nosferatu”

Najlepszy film międzynarodowy: „I'm Still Here”

Najlepsza muzyka: „The Brutalist”

  • Daniel Blumberg – „The Brutalist”
  • Volker Bertelmann – „Konklawe”
  • Clément Ducol, Camille – „Emilia Pérez”
  • John Powell, Stephen Schwartz – „Wicked”
  • Kris Bowers – „Dziki robot”

Najlepszy aktor pierwszoplanowy: Adrien Brody za rolę w filmie „The Brutalist”

  • Adrien Brody – „The Brutalist”
  • Timothée Chalamet – „Kompletnie nieznany”
  • Colman Domingo – „Sing Sing”
  • Ralph Fiennes – „Konklawe”
  • Sebastian Stan – „Wybraniec”

Najlepsza reżyseria: „Anora”

  • Jacques Audiard – „Emilia Pérez”
  • Sean Baker – „Anora”
  • Brady Corbet – „The Brutalist”
  • Coralie Fargeat – „Substancja”
  • James Mangold – „Kompletnie nieznany”

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa: Mikey Madison za rolę w filmie „Anora”

  • Cynthia Erivo – „Wicked”
  • Mikey Madison – „Anora”
  • Demi Moore – „Substancja”
  • Fernanda Torres – „I'm Still Here”
  • Karla Sofía Gascón – „Emilia Pérez”
Reklama

Najlepszy film: „Anora”

  • „Konklawe”
  • „Anora”
  • „Emilia Pérez”
  • „Wicked”
  • „The Brutalist”
  • „Kompletnie nieznany”
  • „Diuna: Część druga”
  • „I'm Still Here”
  • „Substancja”
  • „Nickel Boys”
Reklama
Reklama
Reklama