Reklama

W tym artykule:

  1. Orska „Julia” – Nowa kolekcja biżuterii
  2. Orska „Julia” – Jak powstały szklane ozdoby?
Reklama

Anna Orska od lat udowadnia, że sztuka jubilerska świetnie współgra z innymi rzemiosłami. Dzięki temu byliśmy świadkami narodzin wielu tematycznych kolekcji, które udowadniały, że projektantka jest odważna, niepokorna, nieprzewidywalna, a do tego jeszcze posiada wyczucie, które daje nam niezwykłą biżuterię. Projekty dla osób odważnych, które cenią sobie wyjątkowe przedmioty. Dodatkowo ten fakt podkreśla ręczne wykonanie i często niepowtarzalne materiały. Kolejne kolekcje to dowód na to, że designerka nie spoczywa na laurach. Wciąż poszukuje. Nie boi się eksperymentować i chce nas zaskakiwać. Najnowszym przejawem jej twórczości jest kolekcja ORSKA „Julia”, która powstała we współpracy z Hutą Szkła Kryształowego Julia, która od ponad 150 lat tworzy przedmioty dla koneserów dobrego designu. Tym razem jednak na ręce hutników nie został złożony projekt kolejnego kieliszka, wazonu lub dzbanka, a powierzono im stworzenie kryształowych elementów, które po oprawieniu w mosiężne, pozłacane ramy dały nam biżuterię – naszyjniki, bransoletki, pierścionki i kolczyki.

Orska „Julia” – Nowa kolekcja biżuterii

W ubiegłym stuleciu karkonoskie tradycje szklarskie prężnie się rozwijały. W takim stopu, że uczyniły z regionu główny ośrodek szkła kryształowego w Polsce. Popularność wyrobów tego typu z czasem zaczęła jednak spadać, a hutnicze zwyczaje zaczęły być wygaszane. Ostatecznie doprowadziło to do sytuacji, w której zostało już tylko jedno miejsce, które jest nośnikiem rzemieślniczej historii regionu: Huta Julia. Ta ostatnia huta szkła kryształowego w kraju przez kilka ostatnich miesięcy była nie tylko miejscem wyrobu szklanych ozdób do domu, ale również pracownią Anny Orskiej, projektantki biżuterii, która od lat podróżuje po warsztatach świata w poszukiwaniu rzadkich, wymierających rzemiosł. Dziedzictwo piechowickich projektantów zainspirowało dialog ORSKA z hutniczą tradycją. W efekcie narodziła się niezwykła kolekcja biżuterii, w której głównymi bohaterami są szklane ozdoby.

Ikony designu w scenografii serialu „Gambit Królowej”. Niektóre znajdziesz nie tylko na targach staroci

„Gambit Królowej” to serial, który przykuwa uwagę nie tylko za sprawą fabuły. Piękne obrazy, które tworzyły wszystkie odcinki serialu z Anyą Taylor-Joy, to efekt ciężkiej i bardzo przemyślanej pracy. Zobacz, jakie ikony designu udało nam się wypatrzeć podczas seansu!
Scenografia w serialu "Gambit królowej"
Kadr z serialu „Gambit królowej” (reż. Scott Frank, 2020), fot. materiały dystrybutora

Orska „Julia” – Jak powstały szklane ozdoby?

Biżuteria, która jest owocem współpracy marki Orska i Huty Julia, w ogóle nie zdradza, że jej powstanie mogło nastręczyć jakichkolwiek problemów, a te pojawiły się już na samym początku. Okazało się bowiem, że drewniane formy są zbyt duże do przygotowania biżuteryjnych elementów. Dlatego w pracowni ORSKA powstały specjalne niewielkie obręcze wykonane z metalu. Hutnicy wlewali do nich pojedyncze krople płynnego szkła o temperaturze 1200 stopni Celsjusza, przyznając, że praca z tak małymi obiektami jest dla nich wyzwaniem. Po wystygnięciu krążek trafiał do odprężarki, a następnie był ozdabiany szlifem. Anna Orska zaadaptowała poszczególne fragmenty najpopularniejszych wzorów i połączyła je ze sobą, tworząc zupełnie nowe motywy. Zazwyczaj zdobniczki z Huty Julia dopasowują szlif do formy, niwelując drobne niedoskonałości i pęcherzyki powietrza, które przypadkiem zastygły w szkle. ORSKA natomiast odwróciła ten proces. W kolekcji biżuterii „Julia” to szlif definiuje formę i nadaje jej sens.

Kryształowe elementy w pracowni ORSKA zostały oprawione w mosiężne, pozłacane formy. W ten sposób powstało kilka wzorów długich naszyjników z efektownymi wisiorami, duże pierścionki i sztywna bransoletka, których główną ozdobą są komponenty wykonane z fasetowanego lub szlifowanego szkła kryształowego. Kolekcję uzupełnia biżuteria w całości wykonana z pozłoconego metalu, która jest reinterpretacją tradycyjnych zdobień naczyń kryształowych, opierających się na dużej liczbie drobnych cięć. ORSKA uporządkowała niewielkie fasety w rzędy i uczyniła je głównym zdobniczym motywem. Szkło kryształowe po zastygnięciu jest cięższe i trwalsze niż szkło tradycyjne, a dzięki dodatkom tlenku ołowiu po oszlifowaniu efektownie rozszczepia światło. Głębokie szlify, grawerowanie i rżnięcie sprawiają, że kryształ wyróżnia się bogatym zdobieniem, spektakularnym połyskiem oraz mieni się wieloma barwami. Kolekcja Julia odczarowuje kryształ, który tradycyjnie kojarzony jest z wystawną zastawą i rodzinną pamiątką. ORSKA wyprowadza go z kredensu wprost do garderoby.

Sztuka jest kobietą – jak ciało inspiruje artystów? Wystrój wnętrz w duchu body positive

Z tabu związanym z kobiecym ciałem można walczyć na wiele sposobów. Jednym z nich może być oswajanie z jego widokiem za pośrednictwem sztuki.
Reklama

Kolekcji towarzyszy dokument „Rzemiosła świata według Orskiej: szkło kryształowe”, którego premiera zaplanowana jest na 17 marca o godzinie 20.00 w Zoom TV. To pierwszy film z serii dokumentów podróżniczych, w których Anna Orska odwiedzi pracownie rzemieślnicze z różnych, czasem bardzo odległych, miejsc i pozna charakterystyczne dla danego miejsca techniki.

Reklama
Reklama
Reklama