Reklama

W tym artykule:

  1. Co to jest slow fashion?
  2. Jak slow fashion ratuje planetę?
  3. Dlaczego slow fashion ułatwia nam życie?
  4. Zasady slow fashion
Reklama

Co to jest slow fashion?

Slow fashion to ruch promujący świadome i etyczne zakupy. Jeśli żyjemy w stylu slow, ograniczamy zakupy ,,dla przyjemności", zwracamy uwagę na wpływ produktów na środowisko, doceniamy ludzką pracę, ale przede wszystkim – stawiamy na jakość, a nie na ilość. Zakupy zgodne z zasadami slow fashion pomagają więc zorganizować garderobę, składającą się tylko z potrzebnych i lubianych przez nas ubrań, a także pomagają zaoszczędzić pieniądze.

Fast fashion, czyli przeciwieństwo slow fashion, opiera się na masowej produkcji – wytwarzane w ten sposób ubrania widzimy na wystawach większości sklepów w galeriach handlowych. Ubrania produkowane masowo są zazwyczaj gorszej jakości niż te z pracowni lokalnych marek i projektantów, a przy ich produkcji często wykorzystuje się toksyczne półprodukty, a także... ludzi z krajów Globalnego Południa, w fabrykach ubrań pracujących ponad siły.

Jak slow fashion ratuje planetę?

Slow fashion opiera się na etycznej produkcji – ale co to właściwie oznacza dla planety?

  • Ruch slow fashion wiąże się z pewnymi wytycznymi – ubrania uznawane za etyczne są produkowane bez użycia toksycznych barwników, a same materiały pochodzą z miejsc, w których nie wykorzystuje się szkodliwych dla środowiska herbicydów czy pestycydów. Ubrania szyte są przeważnie wyłącznie z tkanin naturalnych i przyjaznych środowisku, takich jak np. bawełna organiczna, bez domieszek syntetyków, przedostających się do wody (także pitnej). Ochrona ziemi i wody jest tu kluczowa!
  • Często skupiamy się na kwestiach ekologicznych, zapominając o ludziach – slow fashion zwraca jednak uwagę także na nich. Etyczna produkcja opiera się na łańcuchu dostaw, w którym wszystkie ,,ogniwa" związane są z godziwym wynagrodzeniem i pracą bezpiecznych warunkach. Oznacza to, że firmy slow fashion nie sprowadzają materiałów czy barwników z fabryk, których pracownicy są wykorzystywani. Ruch opiera się więc na współpracy między różnymi etycznymi producentami.
  • Kupując ubrania dobrej jakości, wytwarzamy mniej śmieci – odzież służy nam dłużej i jest bardziej wytrzymała, w przeciwieństwie do najtańszych ubrań produkowanych masowo.

Dlaczego slow fashion ułatwia nam życie?

Ruch slow fashion jest korzystny nie tylko dla planety, ale także dla naszych portfeli. Kiedy dokonujemy przemyślanych zakupów, oszczędzamy pieniądze i miejsce w szafie – wiele razy zdarza się przecież, że rzecz kupiona pod wpływem emocji wcale nie podoba nam się przymierzona już w domu. Zakupy w stylu slow fashion są przemyślane – żyjąc zgodnie z tym ruchem, kupujemy tylko to, w czym naprawdę zamierzamy chodzić!

Czy świat mody zmieni się po koronawirusie? Czy moda stanie się bardziej przyjazna środowisku i... ludziom? >>>

Jak kupować mniej ubrań i powoli wejść w slow fashion?

  • Przede wszystkim, nie daj się ponieść emocjom. Jeśli widzisz wymarzoną sukienkę na wystawie, obejrzyj ją, przymierz, ale nie kupuj – zamiast tego zrób jej zdjęcie lub zapisz numer produktu i kiedy emocje już opadną, zastanów się, czy na pewno potrzebujesz jej w swojej szafie.
  • Pamiętaj, że lepiej jednorazowo kupić ubrania dobrej jakości, niż co sezon jeździć do galerii po nowe T-shirty po kilka zł za sztukę. Zdecyduj się więc na lepszą jakość nie tylko w przypadku eleganckiej odzieży, ale także basicowych ubrań: koszulek, swetrów czy nawet skarpetek. Jeśli raz kupisz dobry jakościowo T-shirt, prawdopodobnie nie wrzucisz już do koszyka kilku najtańszych koszulek, służących znacznie krócej.
  • Nie traktuj zakupów odzieży jako weekendowej rozrywk. Wybieraj się na zakupy wtedy, kiedy tego potrzebujesz, nie traktując wędrówki między manekinami jako formy zabicia czasu.

Zasady slow fashion

Wprowadzenie nurtu slow fashion do życia jest dość proste – wystarczy zastosować się do kilku podstawowych zasad:

  1. Nie wyrzucaj ubrań – zamiast tego możesz oddać je rodzinie lub potrzebującym, wystawić je na sprzedaż, a w przypadku mocno zużytej odzieży – przerobić ją na szmatki lub materiałowe woreczki na żywność. Dlaczego to ważne z punktu widzenia całego ruchu? Im więcej ludzi posiada ubrania z drugiej ręki, tym rzadziej całe społeczeństwo korzysta z usług sklepów nastawionych na masową produkcję, powoli skłaniając je do przemyśleń.
  2. Postaw na jakość – jeśli kiedykolwiek kupiłaś w sieciówce spodnie, które po pierwszym praniu rozciągnęły się o rozmiar, albo T-shirt, w którym po kilku dniach puściły szwy, postaw na ubrania lepszej jakości. Gdzie je kupić? Możesz postawić na dwa rozwiązania: albo na odzież luksusową, albo na młode polskie marki, które swoje ubrania produkują lokalnie, w ograniczonej ilości, najlepiej – z tkanin przyjaznych środowisku. Najlepszy przykład? Polska marka Nago.
  3. Znajdź swój styl zamiast kupować ,,wszystko i nic”, zastanów się, w jakim stylu czujesz się najlepiej i swoją garderobę kompletuj zgodnie z nim. Jak dowiedzieć się, co właściwie do nas pasuje? Po pierwsze, określ typ swojej sylwetki – dzięki temu wykluczysz niepasujące do ciebie fasony i dowiesz się, jakich ubrań najlepiej szukać. Drugim krokiem może być przymierzenie zestawów ubrań, wybranych zgodnie z powyższymi wskazówkami. Zrób sobie zdjęcie w każdej stylizacji, i na spokojnie zdecyduj, która przemawia do ciebie najbardziej!
  4. Wybierz lokalne marki – ruch ruch slow fashion wiąże się nie tylko z rozsądnym kupowaniem ubrań, ale także z etyką. Wspieranie małych marek daje pewność, że pracownicy danej firmy dostają godziwe wynagrodzenie za swoją pracę, w przeciwieństwie do pracowników masowych linii produkcyjnych, szyjących za bardzo niskie wynagrodzenie.
  5. Nie musisz całkiem rezygnować z kupowania w sieciówkach – zwłaszcza, że coraz częściej oferują specjalne ekologiczne kolekcje – uszyte z tkanin przyjaznych środowisku: bawełny organicznej, lyocellu lub włókien z recyklingu. Znaczenie ma także częstotliwość robienia zakupów. Kupuj mniej, a lepiej!

Marka NAGO debiutuje ze sportową linią. I ma piękną kampanię w klimacie body positive >>>

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama