Przewodnik po najbardziej interesujących zawodach w branży mody
Jeśli widzicie się w branży mody, ale sami jeszcze nie wiecie na jakich zasadach, ten przewodnik jest dla was!
Modelka, redaktor naczelna, projektant – to te zawody najczęściej kojarzą się z branżą mody. Ale ta jak żadna inna czuła jest na zmiany we wszelkich innych dziedzinach i podlega nieustannym zmianom. W związku z tym nowe stanowiska powstają jak grzyby po deszczu; jeśli nie trzymacie mocno ręki na pulsie, łatwo można się tym pogubić. Zwłaszcza, jeśli chciałaby się do tego dziwnego, nieprzewidywalnego, ale szalenie elektryzującego i fascynującego świata dołączyć, ale samemu nie do końca ma się pomysłu na jakich zasadach, warto sprawdzić jakie zadania i wyzwania czekają nas na konkretnych stanowiskach.
Marzysz o karierze w modelingu? Oto najlepsze agencje modelek w Polsce!
1 z 9
Trendwatcher
To jedna z najciekawszych pozycji. Nieczęsto o tym myślimy, ale ktoś musi wymyślić to, co będzie modne w przyszłości. Jak to się dzieje? Trendwatcher to jeden z najbardziej tajemniczych zawodów, który opiera się na intuicji, szalonej wiedzy z zakresu historii mody i zmieniających się trendów. Trenwacher nie tworzy trendów; on je (zgodnie z nazwą samego stanowiska) obserwuje, analizuje, rozkłada na czynniki pierwsze i na ich podstawie prognozuje, co będzie modne w nadchodzących sezonach. Ta praca wykracza daleko poza sama modę i wymaga wszechstronnego wykształcenia , bo na to co nam się podoba ma wpływ wiele czynników z pokrewnych modzie dziedzin, a nawet pozornie z nią nie związanych. To trochę tak, jak z zawodem perfumiarza – albo ma się ten nos (a w przypadku trendwatchera – intuicję), albo lepiej poszukać dla siebie czegoś innego.
2 z 9
Trendsetter
Brzmi podobnie jak trendwatcher, ale to całkiem inna działka. Podczas gdy pierwszy wspomniany prognozuje trendy, ten ostatnie odsadza je w rzeczywistości, urealnia. Jest żywym wcieleniem tego, co przewiduje trendwatcher. Dotyczy to nie tylko konkretnych ubrań czy akcesoriów, ale szerzej – całego stylu.
3 z 9
Asystent fotografa
Fotograf to sprawa oczywista. Jego obecność i działania, choć to, przynajmniej w założeniu, najbardziej cicha i dyskretna osoba na planie, są kluczowe. Fotograf naciska spust migawki, wcześniej sprzedawszy swemu asystentowi wizję zdjęcia. Ale to właśnie ten ostatni przygotowuje plan – tło, światła i wszystko inne, by wizja szefa planu zmaterializowała się zgodnie z zamysłem. Słowem – bez niego szanse na powodzenie sesji są raczej marne.
4 z 9
Visual Merchandiser
Szalenie kreatywny zawód wymagający przede wszystkim wyobraźni i zdolności artystycznych. VM zajmuje się kreowaniem przestrzeni sklepu tak, by odpowiednio nakierować kupującego na towary których ten szuka, lub podsunąć mu te, które mogą go zainteresować i nakłonić do kupna. Odpowiada także za tworzenie witryn sklepowych w taki sposób, by przyciągały uwagę, wyróżniały się od konkurencji i zachęcały do wejścia. Osobom na tym stanowisku przydadzą się także podstawy psychologii i socjologii
5 z 9
Ilustrator mody
Artysta stojący pomiędzy innym artystą, czyli projektantem, a jego odbiorcami. Tłumaczy wizję tego pierwszego własną kreską, nadając dziełu projektanta nową jakość; ilustracja modowa działa na wyobraźnię całkiem inaczej, niż zdjęcie: podsuwa całkiem nowe rozwiązania i co ciekawe, może twórczo podziałać także na samego projektanta.
6 z 9
Brand manager
Bardzo ważna osoba w ekipie każdej marki. Zarządza, nadzoruje i kierunkuje projekty swego podopiecznego. Dba o to, bo te znalazły swoje miejsce na rynku. Odpowiada za świadomość marki wśród konsumentów – żeby się dobrze kojarzyła i była jak najbardziej pożądana. Jest pośrednikiem miedzy projektantami a odbiorcami, który dba o to, by komunikacja miedzy nimi przebiegała możliwe bezproblemowo i z korzyścią dla obu stron. Najczęściej brand manager może pochwalić się menadżerskim wykształceniem, ale bardziej w cenie niż papier są umiejętności interpersonalne, negocjacyjne i te związane z realizacją założonych celów.
7 z 9
Choreograf pokazu
Choreograf pokazów mody – Sama moda to mało. Trzeba umieć ją pokazać w taki sposób, by przemówiła do odbiorcy, tchnąć w nią życie. Na tym właśnie polega zadanie choreografa pokazów mody. Ten tworzy całą oprawę, w jakiej nowa kolekcja zostaje pokazana: światła, wybieg, muzyka – to wszystko musi skomponować się tak, by stworzyć jedną całość i uwypuklić wizje projektanta. No i poprowadzenie modelek – kto myśli, że przejście po wybiegu to prosta sprawa, nie mógłby bardziej się mylić! Na polskiej scenie mody od lat prym wiedzie niezastąpiona Kasia Sokołowska.
8 z 9
Reżyser ruchu
Reżyser ruchu asystuje nie przy pokazach, a przy sesjach – jeśli chodzi o zdjęcia, choć mowa o statycznych ujęciach, ruch (i swoboda przed aparatem) jest wcale nie mniej ważny, niż przy pokazach. Nie każdy model, który staje przed obiektywem fotografa jest modelem z zawodu. Nie każdy ma też taką jak wspomniany świadomość ciała, wyobraźnię co do tego, jak go na sesji użyć czy wreszcie odwagę, by swój pomysł urzeczywistnić. I faktycznie – są takie zdjęcia, na których wszystko inne schodzi na drugi plan względem tego, jaka formę przybiera ciało.
9 z 9
Prawnik mody
Moda, tak jak każda inna twórcza dziedzina, wymaga nadania jej pewnych ram prawnych czyli określenia co wolno, a jest już naruszeniem – czyjejś wolności czy praw autorskich. Do tego dochodzą kwestie znaków towarowych, patentów, kontrakty, własność intelektualna. Dlatego wieku prawników, zwłaszcza tych ze słabością do pięknych rzeczy, ogranicza się do jednej działki, specjalizując się w niej i służąc pomocą modelkom, agencjom kreatywnym, projektantom i korporacjom.