Nowe kanony piękna: niezwykłe modelki
15 lat skończły pół wieku temu, nie mają idealnej cery ani sylwetki. Kim są? I dlaczego inność jest w cenie nawet w bezlitosnej branży mody?
W modzie obowiązują nowe kanony piękna! Nie musisz wyglądać jak gwiazda filmowa z lat 70. Masz być sobą, unikatową i często niedoskonałą. Skoro dziewczyny z bielactwem, zezem, rozmiarem XXL albo po prostu po osiemdziesiątce podbijają szturmem świat mody, czemu ty miałabyś mieć kompleksy?
Pozytywny (d)efekt
Chantelle Brown, ciemnoskóra modelka z bielactwem pozuje do kampanii Diesel'a na SS 2015, Lara Stone z diastemy tworzy swój znak firmowy, piegi Magdy Jasek fotografowie dodatkowo podkręcają w Photoshopie. W świecie mody, to co normalne dziewczyny uważają za defekt, wyróżnia z tłumu i często determinuje sukces. Odstające uszy, albinizm czy sylwetka plus size to atuty, które czynią dziewczynę wyjątkową! Ba! Atutem może być nawet androgyniczność. Casey Legler- modelka o mocno zarysowanych kościach policzkowych i wzroście prawie 190 cm bierze udział wyłącznie w męskich pokazach. Ale za to najlepszych projektantów.
Dziwny przypadek
W dobie social media liczy się efekt WOW. Zapamiętywalny albo kontrowersyjny wizerunek generuje lajki, a lajki wpływy na konto. Znacie przypadek Jullian Mercado- poruszającej się na wózku dziennikarki modowej, cierpiącej na zanik mięśni? Dla żartu wysłała zgłoszenie na casting do kampanii Diesel'a. Trochę się zdziwiła gdy dostała angaż. Reakcje publiczności? Bardzo przychylne. Podobne emocje wywołała kampania Burberry z ciemnoskórymi Jourdan Dunn i Naomi Campbell. W zdominowanej przez białe dziewczyny branży to ewenement. Po premierze zdjęć dyskusja o rasizmie w przemyśle modowym nabrała tempa. I są pozytywne skutki! Z sezonu na sezon na wybiegach przybywa modelek o egzotycznym pochodzeniu.
Złoty wiek
Projektanci przestali wmawiać nam powinnyśmy być wiecznie młode. Jasne, fajnie o siebie dbać ale czasu nie da się zatrzymać. W tym sezonie postawili na dojrzałe modelki. Business of Fashion do najlepszych kampanii sezonu zaliczył Celine z legendarną powieściopisarką Joan Didion (80 lat), Saint Laurent z muzyczną ikoną lat 70' Joni Mitchel (71 lat) i Dolce&Gabbana, w której pierwsze skrzypce grają hiszpańskie nonas. Teraz liczy się osobowość. Nikomu nie przeszkadza, że 53-letnia ikona pop- Madonna w kampanii Versace nie wygląda jak przed dekadą, a 47-letnią Julię Roberts projektant Givenchy Ricardo Tisci nazywa kobietą absolutnie idealną. Kate Spade do udziału w nowej sesji zaprasza modelkę Victoria's Secret Karlie Kloss i 93-letnią businesswoman Iris Apfel. I tak można wymieniać bez końca...
Za zagranicznymi trendami idą oczywiście polscy projektanci. Bohoboco i Nenukko do kampanii swoich kolekcji zaangażowali aktorkę teatralną Helenę Norowicz (80 lat).
Zdjęcia z obu kampanii zobacz tu: Bohoboco, Nenukko.
tekst: Kamila Wagner
1 z 8
a98868_model_1-muscular-dystrophy
Julian Mercado
2 z 8
a98868_model_2-oldest
Daphne Selfe
3 z 8
a98868_model_6-females-as-man
Casey Legler
4 z 8
blogger-image-1104380482
Joni Mitchel dla Saint Laurent SS 2015
5 z 8
Burberry-SS2015-500x636
Naomi Campbell i Jourdan Dunn dla Burberry SS 2015
6 z 8
Diesel-Underwear-SS15-Campaign
Chantelle Brown dla Diesel SS 2015
7 z 8
Featured-Image-Dolce-Gabbana-SS2015-
Dolce&Gabbana SS 2015
8 z 8
tumblr_njh2z2WAO61rmi80so1_1280
Iris Apfel dla Kate Spade SS 2015