Reklama

Zara – historia marki

Hasło Zara funkcjonuje nie tylko w umysłach millenialsów. Równie mocno reagują na nie nawet ci, którzy debiut w szkole maja jeszcze przed sobą. Tak, nawet sześciolatki znajdują tam produkty, którym nie mogą się oprzeć i potrafią intuicyjnie krok po kroku umieścić je w swoim koszyku. I co ciekawe, także im zdarza się, rozmarzywszy się i popuściwszy trochę wodze wyobraźni wpaść w osłupienie na widok jego zawartości.

Reklama

Marce odżegnywanej od czci i wiary za cytowanie wybiegowych trendów (czasem faktycznie prawie dosłowne) ten zarzut nie przeszkodził zbudować prawdziwego imperium. Dziś dzieło Amancio Ortegi będącego dziś najzamożniejszego Hiszpanem i jednym z najbogatszych ludzi na świecie jest flagową marką grupy Inditex. Dorobiła się także, całkiem zresztą zasłużenie, miana najpopularniejszej i generującej największe dochody sieciówki. Jak Zara ze zwykłego sklepu podobnego setkom innych stała się gigantem rynkowym i zyskała zasłużone miano jednej z najpopularniejszych sieciówek, która zrewolucjonizowała branżę?

Zara – jak powstała marka

Pomysł był prosty i okazał się być tym na wagę złota. Gdy Amancio Ortega w 1975 roku otwierał pierwszy sklep, przyświecał mu jeden cel: skrócić do maksimum termin realizacji zamówień. Zmienił istniejący dotychczas sposób dystrybucji - wielomiesięczne oczekiwanie zastąpione zostało dostarczeniem gotowych towarów w zaledwie 2 tygodnie. To z kolei umożliwiło tworzenie większej ilości kolekcji, niż tylko dwie rocznie (w taki sposób pracowała większość podobnych sklepów). Tym samym udało się biznesmenowi odpowiedzieć na bieżące potrzeby klientów i ich chęć podążania za trendami. Ta ochoczo podchwycona myśl zapoczątkowała rewolucję w branży. Dodatkowo zaproponowanie ceny skrojonych na masowa kieszeń przekuło się w lawinowo postępujący sukces, w efekcie czego zaczęto otwierać kolejne sklepy.

Zara – sklepy na całym świecie

W 1983 Zara ma już 9 sklepów na terenie całej Hiszpanii, a już 13 lat od momentu rynkowego debiutu rozpoczyna ekspansję za granice. Kolejne pojawiają się jak grzyby po deszczu, a do hiszpańskiego dołączają m.in. te w Portugalii (pierwszy otwarto w Porto w 1988 r.), USA, Francji, Meksyku, Grecji, Belgii, Japonii, Singapurze, Chinach, Maroko, na Malcie, Indonezji, Kostaryce, Korei, w Norwegii, Izraelu, na Cyprze, Australii, Estonii, na Węgrzech i w Rosji.

Zara – co można kupić

Kolejny sukces marki polega na ofercie marki. Od początku głównym celem jego twórcy było skrojenie jej w taki sposób, by dotrzeć do masowego odbiorcy, czyli w zgodzie z najświeższymi trendami i w stylu mającym duże szanse przypaść do gustu masowemu odbiorcy. Ten plan się powiódł i jest z sukcesem realizowany do dziś – Zara rocznie sprzedaje ponad 500 milionów sztuk odzieży i dodatków. Jeśli wierzyć pogłoskom ubrania, które nie znikną z półek w ciągu tygodnia, są wycofywane ze sprzedaży.

Zara – online

Kolejnym przełomem na rynku fashion było uruchomienie przez hiszpańskiego giganta sklepu online w 2010. W tym czasie marka dysponowała już 5 tysiącami sklepów stacjonarnych; dwa lata później było ich o tysiąc więcej. Ten gest spowodował szalony wzrost sprzedaży. Do tego przyczyniło się także inne rozwiązanie, a mianowicie wprowadzenie specjalnych zabezpieczeń przeciwko kradzieżom. Dziś marka może się pochwalić ponad 7 tysiącami sklepami w ponad 50 krajach.

Reklama

Zara – dochody

Nie bez kozery mówi się, że Zara to jedna z najbardziej dochodowych sieciówek. Roczne obroty sięgają nawet 5 miliardów dolarów. Osiągniecie takiego pułapu jest możliwe za sprawą realizowania idei instant fashion – w ciągu roku sprzedaje się 20 kolekcji zbudowanych w sumie w ponad 10 tysięcy nowych projektów.

Reklama
Reklama
Reklama