Yvon Chouinard, założyciel Patagonii, oddał przynoszącą miliardowe zyski firmę, by pomóc w walce z kryzysem klimatycznym
Amerykański wspinacz Yvon Chouinard założył Patagonię w 1973 roku. Od tego czasu firma, która zajmuje się produkcją ekskluzywnej odzieży outdoorowej, odniosła niesamowity sukces komercyjny. Miliarder przekazał lukratywny biznes organizacji zajmującej się walką ze zmianami klimatu. „Ziemia jest teraz naszą jedyną akcjonariuszką” – zakomunikował.
W tym artykule:
- Yvon Chouinard: biznes można prowadzić etycznie
- Chouinard oddaje Patagonię, by wesprzeć walkę z kryzysem klimatycznym
Yvon Chouinard: biznes można prowadzić etycznie
Patagonia sprzedaje odzież outdoorową z wysokiej półki w krajach na całym świecie. Ze względu na wywindowane ceny ubrań oraz ich luksusowy styl, przez wspinaczy i podróżników produkty kalifornijskiej firmy określane są mianem PataGucci.
Szacowany przychód Patagonii w tym roku wyniósł 1,5 miliarda dolarów, podczas gdy wartość netto właściciela, Yvona Chouinarda, ocenia się na 1,2 miliarda dolarów. Amerykański wspinacz, wizjoner, pisarz (polecamy jego książkę „Dajcie im popływać”!) i odnoszący sukcesy biznesmen od lat angażuje się w ochronę środowiska oraz stara się utrzymywać wizerunek swojego przedsiębiorstwa jako przyjaznego naturze.
Od 1996 roku Patagonia stosuje zrównoważone praktyki produkcji: do tworzenia swej odzieży stosuje wyłącznie bawełnę z upraw organicznych. Od 1985 roku zaś firma przekazuje 1 procent swoich zysków aktywistom i aktywistkom działającym na rzecz ochrony przyrody. Jak wyliczono, do 2007 roku przedsiębiorstwo przeznaczyło na ten cel ponad 29 milionów dolarów. Właściciel stwierdził jednak, że to za mało i postanowił zrobić więcej. Jak wyznał, początkowo rozważał upublicznienie Patagonii bądź jej sprzedaż i przekazanie pieniędzy na cele charytatywne. Obie opcje oznaczałyby jednak całkowitą rezygnację z kontroli nad dalszymi losami marki.
Nawet spółki publiczne o dobrych intencjach są pod zbyt dużą presją, by zabiegać o krótkoterminowe zyski kosztem długoterminowej żywotności – tłumaczył 83-latek w liście otwartym do klientów i klientek.
Glamour EcoTalk: Moda na eko czy ekomoda?
Gościnią najnowszego odcinka podcastu Glamour EcoTalk jest Ada Fijał. Aktorka, piosenkarka i prawdziwa EcoWoman.Chouinard oddaje Patagonię, by wesprzeć walkę z kryzysem klimatycznym
W związku z powyższym miliarder zdecydował się wykorzystać lukratywny biznes w inny sposób i przeniósł całą własność na dwa nowe podmioty. Patagonia Purpose Trust, kierowany przez rodzinę Chouinardów, pozostanie akcjonariuszem kontrolującym firmę, ale będzie posiadał tylko 2 procent jej wszystkich akcji. Fundusz będzie zarządzał Holdfast Collective, organizacją charytatywną, stworzoną do walki z kryzysem klimatycznym, która obecnie posiada 98 procent akcji Patagonii.
W nowej strukturze własności wszelkie zyski, które nie zostaną ponownie zainwestowane w prowadzenie przedsiębiorstwa, będą przeznaczone na działania zapobiegające zmianom klimatu. Według Chouinarda mowa o około 86-100 milionach dolarów rocznie, w zależności od sytuacji na rynku. Każdego roku pieniądze, które zarobimy po reinwestycji w firmę, będą wypłacane jako dywidenda, by pomóc w walce z kryzysem – wyjaśnił miliarder.
Pomimo ogromu zasobów Ziemi nie są one nieskończone i jasne jest, że przekroczyliśmy ich granice – tłumaczy filantrop. Zamiast wydobywać zasoby natury i przekształcać je w bogactwo, wykorzystajmy bogactwo, które stworzyła Patagonia, aby chronić zasoby.
Postawa godna naśladowania. Wielkie brawa dla pana Chouinarda!
Znane marki, które zmieniają się w sposób przełomowy
Zmiany są nieuniknione. Świadomość konsumentów w temacie troski o środowisko wzrasta z roku na rok, a rewolucja dotycząca odpowiedzialnego podejścia do naszej planety i ukłon w kierunku ekologii – to wszystko dzieje się na naszych oczach. Postępującego trendu na bycie eko nie da się już zatrzymać… i bardzo nas to cieszy.