Wyjątkowa kampania, dzięki której dowiesz się, jak reagować na molestowanie

Kampania społeczna "Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych" powstała w oparciu o badania Ipsos przeprowadzone w 2021 roku. Wynikało z nich, że aż 84%* kobiet w naszym kraju doświadczyło molestowania w przestrzeni publicznej. Statystyki są przerażające. W 2023 roku na zlecenie L’Oréal Paris, instytut Ipsos ponownie sprawdził, czy temat ten jest niezmiennie jednym z najważniejszych problemów, z jakimi mierzą się kobiety w dzisiejszych czasach. Jak wskazują ich wyniki, kształtowanie świadomości publicznej w temacie molestowania oraz tego, jak reagować na jego przejawy, to nadal ogromny problem.

Z najnowszych badań wynika, że problem w znaczący sposób dotyka kobiety poniżej 35 roku życia. W tej grupie aż 85%** kobiet deklaruje, że doświadczyło molestowania seksualnego w miejscach publicznych przynajmniej raz. Przejawy molestowania, z którymi borykają się kobiety w Polsce są często niejednoznacznie klasyfikowane jako formy przemocy. A przecież przemoc to nie tylko napaść fizyczna. Żeby o niej mówić, nie musi nawet dojść do przekroczenia granic intymności fizycznej. Nie musi dojść do dotyku. Niekiedy wystarczy gest lub słowo.

Badania Ipsos** pokazują również, że świadomość problemu wzrasta, ale nadal niezbędna jest edukacja na temat tego czym jest molestowanie, a przede wszystkim, jak zachować się będąc jego świadkiem. Aż 77% kobiet w Polsce doświadczyło molestowania w miejscach publicznych**.

Przejdź szkolenie i poczuj się pewnie

Celem kampanii jest edukacja i uświadamianie problemu. ALE nie tylko. Chodzi także o przygotowanie kobiet i mężczyzn do przeciwstawiania się molestowaniu kobiet w przestrzeni publicznej oraz o nauczenie się, jak skutecznie reagować (nie tylko gdy takiego molestowania doświadczają, ale też wtedy, kiedy są jego świadkami).

Do tegorocznej odsłony kampanii dołączyła fundacja Feminoteka. To jedyna w Polsce organizacja pozarządowa, która profesjonalnie i kompleksowo wspiera kobiety po przemocy seksualnej, udzielając im pomocy prawnej, psychologicznej, terapeutycznej, socjalnej, finansowej i medycznej. W ramach projektu "Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych" kilkanaście edukatorek z tej organizacji przeprowadzać będzie szkolenia z metodologii 5D, czyli sprawdzonych zachowań, jakie możemy zastosować w momencie doświadczania molestowania lub będąc jego świadkiem.

Materiały prasowe

Dołącz do kampanii podczas Orange Warsaw Festival

Molestowanie seksualne to jeden z najczęściej wymienianych problemów, z jakimi mierzą się kobiety w dzisiejszych czasach. Tego typu sytuacje mają miejsce zarówno w przestrzeni miejskiej, w transporcie publicznym, barach, restauracjach, jak i na wydarzeniach masowych. Dlatego też, dla wzrostu świadomości problemu, niezbędna jest obecność z kampanią właśnie tam, gdzie niepożądane sytuacje mogą mieć miejsce. W dniach 7-8 czerwca podczas Orange Warsaw Festival powstanie strefa Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych, w której festiwalowiczki i festiwalowicze będą mieli możliwość przejścia krótkiego szkolenia z METODOLOGII 5D opracowanej przez międzynarodową organizację Right To Be.

Szkolenie wykonywane na własnym telefonie pozwoli na poznanie technik reagowania na niebezpieczne sytuacje zarówno w momencie ich doświadczania, jak i będąc ich świadkiem. Każda z osób, która odwiedzi strefę, w trakcie warsztatu realizowanego online, będzie mogła podłączyć telefon do szybkich ładowarek, aby swobodnie korzystać z jego funkcji przez resztę dnia.

Strefa Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych znajdować się będzie w alejce głównej przy wejściu na Warsaw Stage.

Po szkoleniu festiwalowicze zaproszeni zostaną do strefy foto, gdzie wykonają zdjęcie z literą D na dłoni, co jest znakiem rozpoznawczym społeczności wspierającej kampanię. Fotografie wyświetlone zostaną w wirtualnej galerii pomiędzy portretami ambasadorek kampanii, m.in. Julii Wieniawy, Andie MacDowell czy Evy Longorii.

Materiały prasowe

Ponadto w strefie możliwe będzie stworzenie inspirujących tatuaży, personalizacja telefonu, odebranie wakacyjnego wachlarza czy podzielenie się z innymi swoimi empowermentowym przekazem, wpisanym na zjawiskowym totemie ustawionym przed strefą.

Na zainteresowanych tematyką badań na temat molestowania w przestrzeni publicznej, jak i rozbudowanymi rozwiązaniami radzenia sobie z tym problemem, będą też czekali przedstawiciele Feminoteki, którzy wspierają kampanię L’Oréal Paris.

Materiały prasowe

Materiał promocyjny marki L’Oréal Paris.