Wyjątkowa strefa "Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych" podczas Orange Warsaw Festival - dowiedz się, jak reagować na niepożądane zachowania
Odliczacie? Już 7 czerwca startuje Orange Warsaw Festival! Podczas dni przepełnionych niesamowitymi doświadczeniami muzycznymi, festiwalowicze będą również mieli okazję zwrócić uwagę na bardzo ważny temat. To wszystko dzięki kampanii społecznej "Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych".
- L’Oréal Paris
Wyjątkowa kampania, dzięki której dowiesz się, jak reagować na molestowanie
Kampania społeczna "Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych" powstała w oparciu o badania Ipsos przeprowadzone w 2021 roku. Wynikało z nich, że aż 84%* kobiet w naszym kraju doświadczyło molestowania w przestrzeni publicznej. Statystyki są przerażające. W 2023 roku na zlecenie L’Oréal Paris, instytut Ipsos ponownie sprawdził, czy temat ten jest niezmiennie jednym z najważniejszych problemów, z jakimi mierzą się kobiety w dzisiejszych czasach. Jak wskazują ich wyniki, kształtowanie świadomości publicznej w temacie molestowania oraz tego, jak reagować na jego przejawy, to nadal ogromny problem.
Z najnowszych badań wynika, że problem w znaczący sposób dotyka kobiety poniżej 35 roku życia. W tej grupie aż 85%** kobiet deklaruje, że doświadczyło molestowania seksualnego w miejscach publicznych przynajmniej raz. Przejawy molestowania, z którymi borykają się kobiety w Polsce są często niejednoznacznie klasyfikowane jako formy przemocy. A przecież przemoc to nie tylko napaść fizyczna. Żeby o niej mówić, nie musi nawet dojść do przekroczenia granic intymności fizycznej. Nie musi dojść do dotyku. Niekiedy wystarczy gest lub słowo.
Badania Ipsos** pokazują również, że świadomość problemu wzrasta, ale nadal niezbędna jest edukacja na temat tego czym jest molestowanie, a przede wszystkim, jak zachować się będąc jego świadkiem. Aż 77% kobiet w Polsce doświadczyło molestowania w miejscach publicznych**.
Przejdź szkolenie i poczuj się pewnie
Celem kampanii jest edukacja i uświadamianie problemu. ALE nie tylko. Chodzi także o przygotowanie kobiet i mężczyzn do przeciwstawiania się molestowaniu kobiet w przestrzeni publicznej oraz o nauczenie się, jak skutecznie reagować (nie tylko gdy takiego molestowania doświadczają, ale też wtedy, kiedy są jego świadkami).
Do tegorocznej odsłony kampanii dołączyła fundacja Feminoteka. To jedyna w Polsce organizacja pozarządowa, która profesjonalnie i kompleksowo wspiera kobiety po przemocy seksualnej, udzielając im pomocy prawnej, psychologicznej, terapeutycznej, socjalnej, finansowej i medycznej. W ramach projektu "Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych" kilkanaście edukatorek z tej organizacji przeprowadzać będzie szkolenia z metodologii 5D, czyli sprawdzonych zachowań, jakie możemy zastosować w momencie doświadczania molestowania lub będąc jego świadkiem.
Dołącz do kampanii podczas Orange Warsaw Festival
Molestowanie seksualne to jeden z najczęściej wymienianych problemów, z jakimi mierzą się kobiety w dzisiejszych czasach. Tego typu sytuacje mają miejsce zarówno w przestrzeni miejskiej, w transporcie publicznym, barach, restauracjach, jak i na wydarzeniach masowych. Dlatego też, dla wzrostu świadomości problemu, niezbędna jest obecność z kampanią właśnie tam, gdzie niepożądane sytuacje mogą mieć miejsce. W dniach 7-8 czerwca podczas Orange Warsaw Festival powstanie strefa Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych, w której festiwalowiczki i festiwalowicze będą mieli możliwość przejścia krótkiego szkolenia z METODOLOGII 5D opracowanej przez międzynarodową organizację Right To Be.
Szkolenie wykonywane na własnym telefonie pozwoli na poznanie technik reagowania na niebezpieczne sytuacje zarówno w momencie ich doświadczania, jak i będąc ich świadkiem. Każda z osób, która odwiedzi strefę, w trakcie warsztatu realizowanego online, będzie mogła podłączyć telefon do szybkich ładowarek, aby swobodnie korzystać z jego funkcji przez resztę dnia.
Strefa Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych znajdować się będzie w alejce głównej przy wejściu na Warsaw Stage.
Po szkoleniu festiwalowicze zaproszeni zostaną do strefy foto, gdzie wykonają zdjęcie z literą D na dłoni, co jest znakiem rozpoznawczym społeczności wspierającej kampanię. Fotografie wyświetlone zostaną w wirtualnej galerii pomiędzy portretami ambasadorek kampanii, m.in. Julii Wieniawy, Andie MacDowell czy Evy Longorii.
Ponadto w strefie możliwe będzie stworzenie inspirujących tatuaży, personalizacja telefonu, odebranie wakacyjnego wachlarza czy podzielenie się z innymi swoimi empowermentowym przekazem, wpisanym na zjawiskowym totemie ustawionym przed strefą.
Na zainteresowanych tematyką badań na temat molestowania w przestrzeni publicznej, jak i rozbudowanymi rozwiązaniami radzenia sobie z tym problemem, będą też czekali przedstawiciele Feminoteki, którzy wspierają kampanię L’Oréal Paris.
Materiał promocyjny marki L’Oréal Paris.