Work-life balance: 5 rad jak osiągnąć równowagę między pracą a życiem prywatnym
Równowaga między życiem a pracą jest dużo trudniejsza niż można by przypuszczać. Wiele wynika z tego, że obecnie większość ludzi kultywuje wzorzec człowieka sukcesu, który pracuje więcej i więcej, żeby mieć...jeszcze więcej. Bardzo łatwo w ten sposób zatrzeć granicę między pracą, a naszym czasem wolnym i w ogóle całym życiem, które powinno być przecież na pierwszym miejscu.
- Redakcja
W tym artykule:
- Work-life balance: definicja
- Work life-balance: przykłady
- Work-life balance: Zarządzanie czasem
- Work-life balance: Priorytety
- Work-life balance: Planowanie czasu wolnego
- Work-life balance: Wcześniejsze rozpoczynanie dnia
- Work-life balance: Bez wyrzutów sumienia
Work-life balance: definicja
Work-life balance to idea, która swoje korzenia ma na początku lat 80. XX wieku. Zakłada, że najważniejsze jest znalezienie równowagi między życiem zawodowym a osobistym. To znaczy między karierą a rodziną, pracą a zdrowiem, nadgodzinami a pasją itp. Chodzi o to, żeby tak zaplanować swoje życie, żeby być jednocześnie dobrym pracownikiem, członkiem rodziny i najlepszą wersją samego siebie. Według idei work-life balance taka równowaga pomaga oddalić od siebie wizję wypalenia zawodowego, pracoholizmu lub rozpadu rodziny czy problemów zdrowotnych.
Utrzymanie zasady work-life balance leży zarówno w interesie pracownika, jak i jego szefa. Jeśli szef dba, żeby pracownik był zadowolony z pracy i miał czas na życie prywatne, to gwarantuje mu w ten sposób dobre samopoczucie. A zadowolony pracownik to efektywny pracownik, prawda?
Work life-balance: przykłady
Mimo, że idea work life-balance jest stosunkowo nowa, to coraz więcej firm zdecydowało się na jej wprowadzenie. Poza tym, pracownik szukający swojego przyszłego miejsca zatrudnienia bardzo często pyta podczas rozmowy rekrutacyjnej, czy w firmie realizowana jest strategia work-life balance.
Mimo, że wiele osób ciągle pracuje ponad siły to na szczęście w społeczeństwie wzrasta świadomość, że nie musi tak być. Szef, który źle traktuje pracowników i sprawia, że muszą poświęcać na pracę swoje życie prywatne, prędzej czy później zostanie bez dobrej "załogi" na pokładzie. Podobnie, jeśli pracownik dużo pracuje i popada w pracoholizm, to prędzej czy później dopadnie go wypalenie zawodowe i przestanie być ceniony w swojej firmie. Jak widać, idea work-life balance może okazać się kluczowa w rozwoju firmy, opartej na dobrych kontaktach międzyludzkich.
Bardzo dobrymi przykładami na realizowanie strategii work-life balance są elastyczne godziny pracy i możliwość częściowej pracy zdalnej. Elastyczne godziny pracy sprawiają, że nie musimy być w pracy ściśle od 8 do 16, liczy się to, żebyśmy dobrze wykonali swoją pracę. Natomiast praca zdalna będzie dużym ułatwieniem dla rodziców małych dzieci, ale również dla każdego, kto musi pilnie coś załatwić albo zmęczy się długi dojazdami do pracy.
Work-life balance zakłada także możliwość wzięcia płatnego urlopu w sytuacji awaryjnej, tak samo urlopu opiekuńczego czy rodzicielskiego. Niektórzy pracodawcy pozwalają swoim pracownikom również na płatny urlop edukacyjny, kiedy muszą np. przygotować się do egzaminów, które poszerzą ich kwalifikacje zawodowe. Jeszcze inni idą o krok dalej i obok siedziby firmy organizują żłobki i przedszkola. Okazuje się, że bliskość placówki edukacyjnej od miejsca pracy jest często decydujący jeśli chodzi o wybór miejsca pracy.
Bardzo wiele założeń work-life balance to indywidualna umowa między pracownikiem a pracodawcą. Work-life balance przypomina, że wszyscy jesteśmy tylko ludźmi, powinniśmy się szanować i w miarę możliwości ułatwiać sobie życie zamiast utrudniać.
Dzięki work-life balance wiele osób przypomni sobie, że praca powinna być na drugim miejscu, a nie pierwszym. Oto 5 rad jak osiągnąć równowagę między pracą a życiem prywatnym.
Efekt aureoli (efekt halo): co to jest i na czym polega pozytywny efekt pierwszego wrażenia? >>>
Work-life balance: Zarządzanie czasem
Okazuje się, że najczęściej za zachwianie równowagi między pracą a życiem prywatnym odpowiada niewłaściwe zarządzanie czasem. Wiele osób zaczyna dzień w pracy od przejrzenia social mediów, a w ciągu dnia często robi sobie przerwy na kawę, papierosa czy plotki ze współpracownikami. W ten sposób tracimy często prawie połowę czasu i musimy zabrać pracę do domu. Osoby, które pracują zdalnie mają największy problem właśnie z zarządzaniem czasem. Ciężko im zacząć pracę o określonej godzinie, rozpraszają się i często odrywają od pracy.
W lepszym zarządzaniu czasem pomóc mogą: motywacja i dyscyplina. Wystarczy uświadomić sobie, że często to my sami jesteśmy winni tego, że zabieramy pracę do domu albo wykonujemy ją cały dzień. Czas powiedzieć "koniec z tym!". Pamiętajmy, najpierw praca, potem relaks. Inaczej nie będziemy zadowoleni ani z jednego ani z drugiego.
Work-life balance: Priorytety
Wiele osób ma problem z ustalaniem sobie priorytetów w pracy. Mówiąc inaczej, często zbyt wiele czasu poświęcamy na rzeczy mniej ważne, a kiedy pod koniec dnia okazuje się, że najważniejsze nadal nie zostało zrobione...to zabieramy pracę do domu albo zostajemy po godzinach. Dlatego najlepiej zaczynając pracę ustalić sobie harmonogram dnia i ustalić listę rzeczy priorytetowych. Jeśli mamy z tym problem to możemy poprosić o pomoc szefa albo menagera. Przełożeni na pewno docenią, że chcemy wykonywać swoją pracę jak najlepiej i pomogą nam zaplanować czas pracy tak, żeby w pierwszej kolejności skupić się na tym, co najważniejsze.
Work-life balance: Planowanie czasu wolnego
Często pod natłokiem obowiązków w pracy odkładamy swoje życie na bok. Na pewno wszyscy znają sytuacje, kiedy planowany wyjazd albo wyjście do restauracji przesunęło się na "święty nigdy", bo najważniejsza okazywała się praca. To dobrze, że chcemy jak najlepiej wywiązać się ze swoich zawodowych zobowiązań, jednak warto pamiętać, że zmęczony pracownik to kiepski pracownik. Zaplanujmy sobie dzień dla siebie i nie odkładajmy go. Po pierwsze, zmotywuje nas to do bardziej efektywnej pracy, po drugie relaks należy się każdemu, bardziej niż myślimy. Wyjścia ze znajomymi do pubu, kina, wyjazd do spa, z rodziną na Mazury....wszystko to sprawia, że pozwalamy swojemu mózgowi odpocząć i skupiamy się na życiu poza pracą, bo to one powinno być na pierwszym miejscu.
Work-life balance: Wcześniejsze rozpoczynanie dnia
Gdyby zrobić rachunek sumienia to okazałoby się, że wiele osób wstaje na ostatnią chwilę, a nawet często zasypia do pracy. To powoduje, że w ciągu dnia jesteśmy zestresowani i ciężko nam się skupić na dobrym wykonywaniu obowiązków. Jednak we wcześniejszym wstawaniu chodzi głównie o to, że dzięki temu możemy lepiej zaplanować dzień, przygotować się do pracy i...zjeść śniadanie z bliskimi.
Badania pokazują, że osoby, które wstają wcześniej są bardziej zadowolone z życia i okazują się być lepszymi pracownikami. Chwila czasu rano dla siebie w spokoju pomaga zebrać myśli i wszystko zaplanować tak, żeby wyjść z pracy o czasie i wszystko, co związane z pracą zostawić...w pracy.
Work-life balance: Bez wyrzutów sumienia
Osoby, które sporo pracują mają często z tego powodu duże wyrzuty sumienia. Obwiniają siebie, że nie poświęcają rodzinie dostatecznie dużo czasu, nie dbają o siebie, zaniedbują przyjaciół i odsuwają swoje życie prywatne na dalszy plan. Wiemy, że najważniejsza jest równowaga, ale równie ważny jest komfort psychiczny.
Jeśli pracujemy więcej i wiemy, że jest to stan przejściowy to odpuśćmy sobie. Nie na wszystko w życiu mamy wpływ, czasami zdarza się tak, że sytuacja w pracy wymaga od nas bardziej wytężonej pracy. Możemy porozmawiać z pracodawcą, że bardzo chętnie popracujemy więcej, kiedy wymaga tego sytuacja, ale zależy nam na płatnym urlopie od razu po skończeniu projektu/zadania itp.
Rodzice, kiedy muszą dużo pracować, najbardziej martwią się o to, że nie poświęcają dostatecznie dużo czasu dzieciom. Pamiętajmy jednak, że liczy się jakość, nie ilość. Wykorzystajmy zatem do maksimum czas, który mamy np. organizując ciekawe zabawy albo zabierając dzieci w ich ulubione miejsca. Dobrym pomysłem będzie też wspólne jedzenie chociaż jednego posiłku np. kolacji. Wieczorne "pogaduchy" przy stole pozwolą nam się odstresować i miło spędzić czas z najbliższymi.
Work-life balance to równowaga między życiem a pracą, ale może ją osiągnąć tylko ktoś, kto ma spokój ducha i jest zadowolony ze swojego życia.
Pracoholizm: pierwsze oznaki, że jesteś uzależniony od pracy. Jak radzić sobie z pracoholizmem? >>>