Reklama

W tym artykule:

  1. Trendy kulinarne: Viral na talerzu
  2. Trendy kulinarne: Mood Food
  3. Trendy kulinarne: Fuzja kultur
  4. Trendy kulinarne: Zero Heroes
Reklama

Z danych Pyszne.pl wynika, że zamawiając jedzenie do domu, najchętniej wybieramy kebab albo pizzę margheritę. Dominacja tych potraw ma oczywiście związek z ich wieloletnią obecnością na polskim rynku gastro. Statystyki wskazują jednak, że coraz chętniej otwieramy się na nowe smaki, a kuchnie, które jeszcze niedawno uchodziły za ciekawostkę, znalazły się w mainstreamie. Dzięki rosnącej popularności sushi, kuchnia japońska znalazła się na piątej pozycji wśród najpopularniejszych w Pyszne.pl. Do ulubionych kierunków kulinarnych powoli dołącza Korea. Obok kuchni holenderskiej i arabskiej, to smaki z tego kraju najszybciej zyskują na popularności.

Co jeszcze zmienia się w naszym podejściu do jedzenia i jak kształtują się nasze gusta? Pyszne.pl wyróżniło cztery trendy, które najlepiej opisują dynamicznie zmieniający się krajobraz kulinarny w naszym kraju.

Trendy kulinarne: Viral na talerzu

Zgadlibyście, że aż połowa ankietowanych w badaniu Pyszne.pl w wieku 18-24 lat poszukuje inspiracji kulinarnych na TikToku, YouTube i Instagramie? Rewolucja kulinarna dotyczy także innych grup wiekowych: 40% respondentów gotuje z YouTubem, a 43% stawia na blogi kulinarne, które niemal wyparły tradycyjne książki kucharskie. Niemal, bo na rynku wydawniczym wciąż pojawiają się nowe pozycje, z tym że ich autorzy zdążyli najpierw zdobyć popularność w sieci. Przykładem jest Michał Korkosz, znany jako Rozkoszny, który zdążył już wydać dwie bestsellerowe książki kucharskie.

Podstawą jego działalności nadal jednak pozostaje blog i viralowe filmiki, w których aksamitnym głosem opisuje smaki kremowych makaronów i rozpływających się w ustach deserów.

W zdigitalizowanym świecie najczęściej poszukujemy inspiracji kulinarnych w sieci: na stronach internetowych i blogach, a ostatnio coraz częściej w krótkiej formie wideo na Instagramie lub TikToku. To właśnie rolki i tiktoki osiągające zawrotne wyświetlenia mają wielką siłę przebicia i docierają do masy ludzi. Widzę to po moich przepisach, choćby serniku baskijskim, których popularność potrafi rosnąć niczym kula śnieżna. Widać to też w badaniu - co piąty respondent słyszał o tym deserze - komentuje Michał, który razem z dziennikarką Basią Starecką (Nakarmiona Starecka) współtworzył Raport Food Trendów Pyszne.pl

Rzeczywiście - trudno znaleźć osobę, która nie przygotowała jeszcze sernika z jego przepisu albo chociaż nie spróbowała go w którejś z wykorzystujących tę modę cukierni.

Dzięki mediom społecznościowym trendy kulinarne przenoszą się szybciej niż kiedykolwiek, błyskawicznie podbijając popularność modnych restauracji lub konkretnych dań. Przykładem mogą tu być jagodzianki, które w ostatnich latem stają się jednym z najbardziej pożądanych deserów. Do tego stopnia, że Barbara Starecka zainicjowała Dzień Jagodzianki (2 lipca), który stał się świętem tego przysmaku na wzór Tłustego Czwartku należącego do pączków i faworków.

Dla pasjonatów gotowania to świetny czas, by dzielić się swoją pasją (i być może przerodzić ją w pracę), a dla restauracji - szansa na darmową promocję. Już 23% z nas obserwuje influencerów specjalizujących się w testowaniu knajp, a 18% korzysta z ich rekomendacji wybierając restaurację na wieczorne wyjście albo zamówienie z dostawą.

Nowe narzędzia komunikacji, czyli już nie teksty na blogach i artykuły w prasie, ale dynamiczne treści w mediach społecznościowych skracają dystans pomiędzy twórcą a odbiorcą. Zmienia się również postrzeganie autorów treści przez ich odbiorców. Nie jesteśmy odległymi postaciami – krytykami, dziennikarzami, autorytetami – ale raczej kimś bliskim, znajomą, kumplem - zauważa Starecka.

Trendy kulinarne: Mood Food

Nowa odsłona comfort food? Trend mood food to coś więcej. Przy pełnej świadomości związków jedzenia z emocjami, coraz chętniej wybieramy smaki, które sprawiają, że czujemy się po prostu dobrze. Pozytywne emocje związane z jedzeniem są nam szczególnie potrzebne w niepewnych czasach i przy coraz szybszym tempie życia. Przyjemne i smaczne nie musi jednak oznaczać niezdrowego - aż 38% ankietowanych jako swój comfort food wskazało owoce i warzywa. Nieco więcej z nas czuje szczęście, gdy je... pierogi i rosół.

Coraz większa świadomość zasad zdrowego żywienia wpływa na nasze wybory. Żeby zadbać o swoje samopoczucie długofalowo, chętnie sięgamy po tzw. superfoods albo pełne witamin koktajle owocowo-warzywne. Przestaliśmy też kurczowo trzymać się 5-posiłkowego rytmu posiłków. Wolimy dopasować go do naszego stylu życia. Aż 16% z nas nie ma wyznaczonych godzin posiłków, a prawie 20% z nas zdarza się zbuntować się przeciw do tej pory powszechnie przyjętym zasadom i wybierać np. obiadośniadanie zamiast obiadokolacji.

Według Basi Stareckiej, mood food to właśnie triumf indywidualizmu na talerzu:

Zadajemy sobie pytania: czy to mi służy, czy mi to w ogóle smakuje, czy chcę to jeść, czy to jest „moje”? Szukamy jedzenia, dzięki któremu poczujemy się lepiej. Odchodzimy od dietetycznego reżimu, radykalnego i ortodoksyjnego podejścia do diety na rzecz większej elastyczności i indywidualnych wyborów każdego z nas - komentuje.

Trendy kulinarne: Fuzja kultur

Jak zauważa Pyszne.pl, na popularności zyskują miksy tradycji kulinarnych z różnych stron świata, które wcześniej nie pojawiały się na stołach w Polsce. Z największą ufnością wciąż podchodzimy zwłaszcza do spolszczonych wersji zagranicznych klasyków, głównie z repertuaru kuchni włoskiej, azjatyckiej czy także do połączenia indyjsko-brytyjskiego, ale z dużym zaciekawieniem patrzymy także na całkowite nowości. W restauracjach w Polsce znajdziemy już bowiem pozycje takie jak sushi burrito (połączenie meksykańsko-japońskie) czy… żuramen - polski, tradycyjny żurek przygotowany w stylu klasycznej, azjatyckiej zupy.

Lubimy nowe połączenia smakowe i autorskie podejście szefów kuchni, którzy z fantazją łączą różne porządki i kultury kulinarne. Widać w tym nasze obycie, znajomość źródeł tych kuchennych cytatów, wiedzę o kuchniach świata przywiezioną z zagranicznych podróży. Opanowaliśmy już podstawowe kulinarne abecadło. Kojarzymy flagowe dania z najpopularniejszych celów wakacyjnych wojaży. Rozumiemy wariacje będące sumą przywiezionych z nich, smakowych doświadczeń – zauważa Basia.

Mamy Internet, który stał się oknem na wcześniej nieznane. Łatwość zmiany miejsca zamieszkania, podróże, wyzwania współczesnego świata i dostępność do wiedzy spowodowały powstanie nowych kultur, które integrują różnorodne elementy wiedzy i tradycji – zarówno lokalne, jak i z różnych zakątków świata. Dobrym przykładem jest tutaj współczesne polskie gotowanie. Dieta przeciętnego Polaka nie składa się już jedynie z pierogów, schabowego i bigosu. Sięgamy po dania i składniki z innych kultur, dostosowując je do własnych preferencji - dodaje Rozkoszny.

Jak myślicie, który z kulinarnych eksperymentów na stałe przyjmie się w naszym kraju?

Trendy kulinarne: Zero Heroes

Jedzenie z dostawą nie kłóci się z proekologiczną postawą. Polacy w ogromnej większości (83%) używają wielorazowych opakowań na żywność i dbają o recykling pudełek jednorazowych (85%). Co więcej, bardzo chętnie rezygnujemy z jednorazowych sztućców - taką opcję wybiera 60% badanych. Wysoka inflacja sprawia jednak, że bardziej liczymy się z kosztami i ponad połowa z nas nie chce dopłacać za bardziej proekologiczne rozwiązania. Na szczęście nic nas nie kosztuje np. przyjście do kawiarni z własnym, wielorazowym kubkiem (a w wielu lokalach dostaniemy za to dodatkową zniżkę!).

Dlatego też przychylniej patrzymy na marki, które udostępniają proekologiczne rozwiązania bez dodatkowych opłat. Podążając za potrzebami klientów, Pyszne.pl we współpracy ze startupem Notpla opracowało dla restauratorów pudełka bez syntetycznych dodatków, odporne na tłuszcz i wodę, ale zarazem w pełni biodegradowalne. Co jest ich sekretem? Naturalna powłoka z wodorostów, która ulega rozkładowi w ciągu zaledwie kilku tygodni.

Reklama

Chcecie dowiedzieć się więcej? Pełną wersję raportu znajdziesz na stronie Pyszne.pl.

Reklama
Reklama
Reklama