Prowadzenie i obsługa fanpage na Facebooku. Od czego zacząć?
Social media są świetnym narzędziem do promowania twojego projektu czy marki. Stworzenie społeczności, aktywnie udzielającej się na stronie związanej z daną osobą czy firmą, jest jednym z najlepszych sposobów na marketing. Zastanawiasz się, co to jest fanpage i jak możesz go założyć? Chcesz wiedzieć, jak dobrze prowadzić Facebooka firmy? Czytaj dalej.
- Iga Pejas
W tym artykule:
- Jak rozpocząć prowadzenie fanpage'a na FB?
- Jak prowadzić fanpage na Facebooku?
- Skuteczny fanpage - porady
- Jak rozwijać fanpage na Facebooku?
- Ile trwa rozwój fanpage'a?
Jak rozpocząć prowadzenie fanpage'a na FB?
Posiadanie fanpage na FB to obecnie must-have większości marek, firm i usługodawców, którzy chcą reklamować swoje działania w mediach społecznościowych. Tego typu strony nie są już zarezerwowane dla artystów, sportowców czy influencerów. Linie lotnicze, sklepy z rękodziełem, studia fotograficzne, producenci samochodów: w serwisie jesteśmy w stanie znaleźć setki stron firmowych z praktycznie każdej kategorii. Nic dziwnego: tworzenie internetowej społeczności, która na bieżąco jest informowana o nowościach związanych z marką, a także może aktywnie przyczyniać się do jej rozwoju, jest jednym z najlepszych pomysłów na marketing. Chcesz wprowadzić to rozwiązanie dla swojego projektu, ale nie wiesz od czego zacząć? Pierwszym krokiem będzie samo założenie fanpage’a, które na szczęście jest mega prostą czynnością.
- Zaloguj się do swojego konta na Facebooku.
- Przejdź do strony facebook.com/pages/create.
- Uzupełnij podstawowe informacje o stronie, takie jak nazwa, kategoria i krótki opis.
- Kliknij “Utwórz stronę”.
- Gotowe!
Pamiętaj, żeby przed rozpoczęciem tworzenia strony, wybrać dla niej przyciągającą uwagę i zapadającą w pamięć nazwę!
Jak usunąć relacje z FB? Tłumaczymy krok po kroku
Jeszcze do niedawna relacje kojarzyły nam się z innym produktem Facebooka, a mianowicie Instagramem. To ta aplikacja, zaraz po Snapchacie, wprowadziła możliwość publikowania 24-godzinnych materiałów filmowych, zdjęć czy tekstu. Kilkusekundowe relacje dostępne były dla wszystkich użytkowników serwisu przez równo dobę od publikacji. Nagranie można jednak bez problemu usunąć wcześniej. Jak usunąć relacje z FB? Podpowiadamy.Jak prowadzić fanpage na Facebooku?
Pierwszym krokiem po założeniu strony jest uzupełnienie wszystkich niezbędnych informacji. Nie mówimy tutaj tylko o adresie e-mail czy innych danych kontaktowych. Strona powinna mieć przejrzysty i kreatywny opis, a także określić kategorię projektu, który jest przez nią reklamowany. Im dokładniej uzupełnisz opis fanpage’a, tym bardziej będzie budził zaufanie we wszystkich użytkownikach, którzy na niego natrafią. Jak dobrze prowadzić fanpage na FB? Kiedy wszystkie informacje zostaną dodane, musisz zająć się tworzeniem identyfikacji wizualnej. Zdjęcie profilowe, obraz w tle, kontent, który będzie dodawany w postach: wszystkie te elementy powinny zostać skrupulatnie zaplanowane tak, aby twoja strona przyciągała uwagę i była spójna kolorystycznie. Jeśli nie czujesz się pewnie w zagadnieniach związanych z estetyką, prowadzenie fanpage może wymagać od ciebie zatrudnienia grafika czy profesjonalnego fotografa.
Jedną z najważniejszych rzeczy przy prowadzeniu strony jest regularność w publikowaniu kontentu. Najlepiej z góry zaplanować ilość postów, które zostaną wrzucone w każdym tygodniu czy miesiącu. Regularne dodawanie zdjęć i tekstów działa też dobrze razem z algorytmem Facebooka, który faworyzuje strony bez dłuższych przestojów. Pamiętaj, aby ilość publikowanego materiału została też dobrze “wyważona” pod twoją grupę odbiorców. Fanpage powinien przypominać obserwatorom o twoim projekcie czy marce, ale nie może przy tym “zaśmiecać” ich tablic.
Skuteczny fanpage - porady
Prowadzenie fanpage będzie wymagało od ciebie trochę czasu i zaangażowania, jednak istnieje kilka trików, które pomogą ci uzyskać lepsze efekty. Jednym z nich jest dostosowanie twojej strony pod grupę docelową. Musisz wiedzieć, do kogo kierujesz swoje treści, i zaplanować kontent konkretnie pod daną niszę. Pamiętaj też, aby kłaść nacisk na wysoką jakość swoich wpisów. Dodawane teksty powinny być merytoryczne, ale przede wszystkim związane z profilem twojej działalności. Oczywiście, jeśli tematyka projektu jest “luźniejsza”, możesz pozwolić sobie na dodawanie memów, żartów czy śmiesznych obrazków, ale nie powinny stanowić one całego contentu na stronie. Nie bój się wrzucać emoji do tworzonych przez siebie treści. Używanie emotikon w postach na Facebooku sprawia, że mają szansę na 57% więcej lajków, 33% więcej komentarzy i 33% więcej udostępnień! Przy prowadzeniu fanpage musisz też być na bieżąco z jego statystykami. Sprawdzaj, kiedy twoi fani są najbardziej aktywni i dostosuj harmonogram wrzucania treści pod tę informację. Pozwoli ci to skutecznie zwiększyć organiczny zasięg postów.
To tylko kilka z wskazówek, które udało nam się zgromadzić. Temat jest tak obszerny, że moglibyśmy pisać o nim godzinami. Na szczęście, jeśli chcesz bardziej zgłębić zagadnienie, możesz zaopatrzyć się w jedną ze specjalistycznych książek o tym jak prowadzić fanpage. Jednymi z dobrze ocenianych publikacji są “Skuteczne social media” i “Jak prowadzić fanpage na Facebooku”.
Jak rozwijać fanpage na Facebooku?
Po założeniu strony, uzupełnieniu wszystkich niezbędnych informacji i ogarnięciu identyfikacji wizualnej nadchodzi czas na powiększenie swojej grupy obserwatorów. Jak rozwinąć fanpage na Facebooku? Jest kilka prostych zasad, których musisz się trzymać, jeśli chcesz uzyskiwać duże zasięgi i motywować swoją społeczność do aktywności na stronie.
- Planuj dodawanie postów z kalendarzem. Przy tym punkcie trzeba skupić się na dwóch najważniejszych zasadach:
- regularnemu publikowaniu materiałów bez dłuższych przerw
- publikowaniu postów w godzinach największej aktywności na FB twoich obserwatorów
- Twórz wpisy w formie, która będzie działała na korzyść zasięgu organicznego. Publikuj najpierw: live video -> wideo -> grafikę -> tekst -> linki.
- Organizuj konkursy. Jest to jeden z najlepszych sposób na zwiększenie aktywności na fanpage’u i pozyskanie nowych obserwatorów. Zadanie konkursowe i nagrody powinny zostać dostosowane do oczekiwań twojej grupy odbiorców. Pamiętaj, żeby organizowane konkursy były zgodne z regulaminem Facebooka!
- Oferuj zniżki, darmowe wejściówki dla najbardziej lojalnych użytkowników. Nie zapominaj o osobach, które pomagają ci tworzyć i rozwijać markę: kiedy poczują się doceniane, ich aktywność na fanpageu na pewno będzie wzrastać.
- Zainwestuj w promocję najlepszych treści. Posty, które uzyskały dobry zasięg organiczny, mogą zostać wykorzystane do stworzenia płatnej reklamy. Jeśli chcesz skutecznie rozwinąć markę, musisz wydać jakąś ilość pieniędzy na promocję. Nie muszą być to duże sumy, jednak płatne reklamy na FB docierają do nieporównywalnie większej ilości użytkowników.
- Nie przestawaj testować nowych rozwiązań. Nie ma jednej zasady na prowadzenie Facebooka: wszystko zależy od aktualnego trendu wśród użytkowników a także twojej grupy docelowej. Zmieniaj co jakiś czas formę postów, zaangażuj odbiorców w niestandardowy sposób, dodaj śmieszny kontent. Pamiętaj, że każdy post ma szansę zostać viralem!
Ile trwa rozwój fanpage'a?
Rozwinięcie fanpage na Facebooku może zająć ci trochę czasu. Strona, którą założysz, nie będzie raczej na początku zyskiwać wielu reakcji i polubień. Jeśli stosujesz się do wszystkich zasad prowadzenia fanpage, ale dalej nie widzisz satysfakcjonujących efektów, a zasięgi się nie zwiększają, możesz spróbować wykupić reklamy i promowane posty na FB. Niestety, w obecnych czasach, bardzo trudno jest uzyskać dużą ilość obserwatorów bez żadnej inwestycji. Algorytm Facebooka faworyzuje strony, które wykupują reklamy, a co za tym idzie, jest to najszybszy sposób na stworzenie dużej grupy odbiorców.