Reklama

W tym artykule:

  1. Kampania STAND UP. PRZECIW MOLESTOWANIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH – naucz się reagować
  2. Kampania STAND UP. PRZECIW MOLESTOWANIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH – metoda 5D
Reklama

Jedziesz autobusem, biegniesz przez park, wracasz do domu późnym wieczorem. Nagle słyszysz gwizdy i wulgarne odzywki, które sprawiają, że przyspieszasz kroku, wysiadasz na najbliższym przystanku, czujesz dyskomfort, a nawet strach. Nikt nie reaguje. Może czujesz się winna, bo włożyłaś mini, pomalowałaś usta na czerwono? Albo wstydzisz się o tym mówić i jeszcze przez kilka dni dręczy cię uczucie upokorzenia?

Najczęściej brakuje nam narzędzi, żeby mierzyć się z tym powszechnym problemem. Dlatego marka L’Oréal Paris wyszła z inicjatywą, żeby dokładnie zbadać sytuację i, co najważniejsze, aktywnie poszukiwać rozwiązań. Kluczem jest tu metoda 5D, konkretne, realne narzędzie do walki z tego rodzaju przemocą. Czym dokładnie się charakteryzuje, jak się nim posługiwać i w jakich sytuacjach będzie nam potrzebne?

Kampania STAND UP. PRZECIW MOLESTOWANIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH – naucz się reagować

Badania Ipsos dla L’Oréal Paris wyraźnie wskazują, że z molestowaniem w miejscach publicznych mamy do czynienia bardzo często. Te smutne statystyki pokazują skalę ogromnego społecznego problemu. Co istotne, często nie potrafimy go rozpoznać, utożsamiając to pojęcie wyłącznie z bezpośrednią napaścią fizyczną. Tymczasem zachowania przemocowe często bywają mylone z (nieco zbyt nachalnymi) komplementami lub nieszkodliwymi zalotami.

Z badań Ipsos z 2019 i 2021 r. wynika, że:

  • Aż 78% kobiet z liczącej 15 500 osób międzynarodowej grupy badawczej doświadczyło molestowania seksualnego w przestrzeni publicznej.
  • Początkowo tylko 30% kobiet identyfikowało niechciane zachowania jako molestowanie. Większość ofiar odpowiedziała „tak”, dopiero gdy badacze podali konkretne przykłady takich sytuacji.
  • W naszym kraju skala tego problemu jest jeszcze większa – na podstawie lokalnej wersji badania przeprowadzonego w 2021 r. w Polsce, możemy stwierdzić, że molestowania seksualnego w miejscach publicznych doznało aż 84 % kobiet.

Nie musisz usprawiedliwiać osoby dopuszczającej się przemocy, bagatelizować sprawy albo obwiniać siebie (swojego stroju czy swobodnego zachowania). Masz prawo czuć dyskomfort, a nawet zagrożenie gdy ktoś cię zaczepia, nawet jeśli nie doszło do kontaktu fizycznego. I masz pełne prawo nie zgadzać się na takie traktowanie!

Dopiero, gdy uświadomimy sobie, jakie zachowania przekraczają granice i jak często do nich dochodzi, możemy skutecznie działać. Dlatego L’Oréal Paris we współpracy z NGO Right to Be i przy lokalnym wsparciu Centrum Praw Kobiet nie ograniczyło się do poznania i nagłośnienia zjawiska, ale także przygotowało platformę szkoleniową, dzięki której każde z nas może nauczyć się lepiej sobie radzić z molestowaniem ulicznym i odpowiednio na nie reagować.

Kampania STAND UP. PRZECIW MOLESTOWANIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH – metoda 5D

Marka L’Oréal Paris konsekwentnie trwa w swojej misji, zajmując się wsparciem kobiet (na różnych płaszczyznach) już od wielu lat. Dzięki wsparciu polskiego Centrum Praw Kobiet prowadzi szkolenia z uniwersalnej metody 5D opracowanej przez ekspertów z Right to Be. 5D pokazuje nam nie tylko, jak reagować w sytuacji, w której jesteśmy molestowani/molestowane, ale także jakie działania możemy podjąć z pozycji obserwatora czy świadka.

Z zeszłorocznych badań Ipsos dla L’Oréal Polska wynika, że niewiele osób ma odwagę i świadomość, jak zachować się w takiej sytuacji. Aż 86% osób będących świadkami zdarzenia przyznało, że nie wie, jak powinno się reagować na molestowanie uliczne. Dlatego tylko niewiele ponad 40% ofiar uzyskało pomoc od osób postronnych.

Ty nie bądź obojętna/obojętny! Dzięki kluczowemu elementowi kampanii Stand Up, szkoleniu online, możesz w krótkim czasie przyswoić mechanizmy przydatne w walce z ulicznym molestowaniem.

Co czyni metodę 5D tak skuteczną? Przede wszystkim - jest stosunkowo prosta i w stresującej chwili łatwo z niej skorzystać. Uświadomienie sobie kilku mechanizmów często wystarcza, żeby odeprzeć atak ze strony osoby stosującej przemoc.

W skrócie, metoda składa się 5 elementów, z których możesz wybrać te najbardziej pasujące do sytuacji:

  • D: DEKONCENTRUJ

Postaraj się odwrócić uwagę agresora, np. poprzez zadanie mu konkretnego pytania czy upuszczenie jakiegoś przedmiotu. Jako świadek takiej sytuacji możesz również wejść pomiędzy osobę molestującą i molestowaną (wyjdź z lokalu lub zmień miejsce w barze/restauracji/autobusie). To także prosty sposób, żeby dać sygnał osobie molestowanej, że nie jest sama, równolegle nie wytrącając z równowagi oprawcy.

  • D: DOŁĄCZAJ INNYCH

Jeśli nie czujesz się na siłach, żeby zainterweniować w pojedynkę, poproś o pomoc innych świadków tego zdarzenia. Barman, sprzedawca, kierowca autobusu - nieważne, kogo wybierzesz. Z pewnością taki ktoś będzie wiedzieć, jakie działania podjąć, żeby pomóc osobie molestowanej. Nie bój się też zadzwonić na policję lub do straży miejskiej, aby poprosić ich o interwencję.

  • D: DOKUMENTUJ

Jeśli możesz - nagraj incydent, którego jesteś świadkiem, zachowując bezpieczny dystans i starając się uchwycić detale otoczenia, tak aby miejsce zdarzenia było łatwe do identyfikacji. W ten sposób możesz pomóc ofierze, jeśli ta zdecyduje się podjąć kroki prawne. Nie udostępniaj nagrania bez jej zgody!

  • D: DAJ WSPARCIE PO

W sytuacji, w której z jakichś powodów nie mogłaś/eś pomóc osobie molestowanej w trakcie zdarzenia, zaoferuj jej wsparcie po całym zajściu. Spytaj, jak się czuje, czy potrzebuje pomocy, opieki lub rozmowy. Jeżeli posiadasz nagranie sytuacji, poinformuj o tym ofiarę i zaproponuj jego przekazanie.

  • D: DOJDŹ DO GŁOSU

Możesz też zareagować w sposób bezpośredni, dając jasno do zrozumienia oprawcy, że nie akceptujesz jego zachowania. Taka reakcja powinna być jednak krótka i konkretna, po uprzednim upewnieniu się, że nie narazisz na większe niebezpieczeństwo ani siebie, ani osoby molestowanej.

Chcesz wiedzieć więcej? Wejdź na stronę akcji Stand Up i weź udział w bezpłatnym szkoleniu.

Reklama

Kampania społeczna L’Oréal Paris we współpracy z Right to Be i ze wsparciem Centrum Praw Kobiet STAND UP PRZECIW MOLESTOWANIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH została objęta patronatem honorowym PREZYDENTA MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY oraz RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH.

Reklama
Reklama
Reklama