W tym artykule:

  1. Wykluczone z powodu miesiączki
  2. Igrzyska olimpijskie i… podpaski
  3. Komfort dla przyszłych pokoleń

Na temat okresu krąży wiele mitów. Jednym z nich jest to, że przeszkadza on w uprawianiu sportu. Prawda jest taka, że to naturalny stan. Nie powinniśmy się go wstydzić, ani tym bardziej rezygnować z ulubionych aktywności. Wiedzą o tym zawodniczki, które biorą udział w wydarzeniach sportowych i często wtedy miesiączkują. Według badań marki Always na rynku brytyjskim aż 61% sportowczyń doświadcza tzw. period anxiety. Na naszym rodzimym podwórku wcale nie jest lepiej. Według badań z rynku polskiego, 77% atletek wyznaje, że miesiączka i związane z nią potrzeby kobiet, nie są uwzględniane w środowisku sportowym.

Czy rzeczywiście menstruacja stanowi tak duży problem w sporcie? Z badań wynika, że niestety tak. Chcąc to zmienić marka Always, wraz ze swoją ambasadorką Natalią Kaczmarek, rozpoczęła kampanię „To nowy okres”. Główną ideą jest wyeliminowanie lęku przed miesiączką w branży sportowej, prowadzenie otwartych rozmów na ten temat, a także zmiana nastawienia i zwiększenie świadomości, co do wpływu miesiączki na zawodniczki.

Wykluczone z powodu miesiączki

Okazuje się, że menstruacja w świecie sportu bywa wyzwaniem – nie tylko fizjologicznym, ale również psychicznym. Kobiety boją się, że okres będzie przeszkodą w osiągnięciu lepszych wyników.

Czy wiesz, że 54% kobiet uprawiających sport zostało wykluczonych z udziału w zawodach z powodu miesiączki?

Igrzyska olimpijskie i… podpaski

Natalia Kaczmarek to 26-letnia polska lekkoatletka specjalizująca się w biegu na 400 metrów. W 2023 roku zajęła 2 miejsce na Mistrzostwach Świata w Budapeszcie. Kolejnym sukcesem było 2 miejsce w Diamentowej Lidze w Xiamen w Chinach, a także 2 miejsce w sztafecie 4 x 400 m na mistrzostwach Mistrzostwa Świata sztafet (World Athletics Relays 2024) Nassau, Bahamy. Oprócz tego zajęła 4. miejsce w 89. Plebiscycie Przeglądu Sportowego na sportowca roku. W styczniu 2024 r. na dystansie 300 m pobiła rekord Ireny Szewińskiej. Na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu 2024 sportowczyni wywalczyła brązowy medal w biegu na 400 m!

Oprócz tego, że jestem sportsmenką, jestem również kobietą, więc oczywiście okres to jest bliski mi temat – mówi Natalia Kaczmarek.

Jako ambasadorka marki Always otwarcie mówi o miesiączce i lęku, z jakim zmagają się zawodniczki. W trakcie rozmowy opowiedziała o zjawisku „period anxiety”, a także swoich doświadczeniach związanych z miesiączką przed zawodami. Natalia zdradziła też, z jakimi dolegliwościami niejednokrotnie musiała zmagać się przed ważnym startem.

Kampania „To nowy okres” stara się zapoczątkować nową erę. Poza rozmowami na temat okresu w branży sportowej marka będzie również dostarczać pakiety edukacyjne dla nauczycieli wychowania fizycznego i trenerów. Chodzi o to, by umożliwić otwarty dialog między kadrą wychowawczą a młodymi sportowczyniami na temat cyklu miesiączkowego. Co więcej, produkty Always Platinum będą łatwo dostępne dla zawodniczek w wiosce olimpijskiej i poza nią.

Komfort dla przyszłych pokoleń

Według Badania nad Dojrzewaniem i Pewnością Siebie przeprowadzonym w 2016 r. przez Always, aż 35 proc. kobiet w wieku 17 lat porzuca uprawianie sportu. Brak udziału w zajęciach WF’u związany jest m.in. ze zdrowiem oraz samopoczuciem – szczególnie w czasie miesiączki.

80% dziewcząt, które rezygnują ze sportu w okresie dojrzewania, czują, jakby nie przynależały do świata sportu.

Z kolei 54% dziewczyn spośród tych, które kontynuują uprawianie sportu, czuje, że do niego przynależą. Z tego 43% dziewcząt czuje, że otoczenie nie pomaga im w powrocie do aktywności fizycznej. Badanie pokazało również, że trzy najważniejsze korzyści z zaangażowania w sport według dziewcząt to: umiejętność pracy w zespole, przynależność do grupy oraz wzrost pewności siebie. Mając to na uwadze, warto przełamywać miesiączkowe tabu, by młode dziewczyny nie czuły lęku przed uprawianiem aktywności fizycznej.

Materiał promocyjny marki Always