[KARIERA] Praca w branży mody, czyli jak to się robi w H&M? Pytamy siedmiu pracowników
O tym, jak wygląda kariera w jednej z największych modowych marek na świecie opowiedziało nam siedem osób na różnych stanowiskach, które by znaleźć się w tym miejscu, musiały pokonać zupełnie inne zawodowe ścieżki.
Kiedy przypominam sobie swoją pierwszą pracę, nie jestem sobie w stanie wyobrazić, że mogłabym w niej spędzić kilka lat. Wtedy jeszcze mieszkałam w moim rodzinnym mieście i próbowałam sobie dorywczo dorobić. Choć oni pobudki mieli podobne, koniec końców trafili – co tu dużo mówić – nieporównywalnie lepiej niż ja. W H&M pracują do dziś, wielu z nich skończyło w międzyczasie studia, mieszkało w różnych miejscach w Polsce i na świecie, i choć kolejne lata mijają, nie zdecydowali się na zmianę firmy. Stanowiska, a i owszem. Bo marka daje im nieustanną możliwości rozwoju, awansu. O tym, że wspinanie się po szczeblach kariery jest tutaj na porządku dziennym, opowiadają nam sami pracownicy. Gwarantujemy, że to najbardziej motywujący tekst, jaki dziś przeczytacie.
Olga Śpiewak, Store Development Manager (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
Sylwia Zińczuk, Head of Merchandising (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
Agnieszka Knera, Sustainability Manager (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
Bartosz Kwiatek, Project Manager H&M Club (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
Katarzyna Żurowska, Compliance Manager na Polskę
Łukasz Browarczyk, Country Controller (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
Nelli Lassu, Visual Indoor & Window Responsible (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
1 z 7
Nelli Lassu, Visual Indoor & Window Responsible (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
Odpowiada za wdrażanie globalnych wytycznych w zakresie Visual Merchandisingu. Jej główną odpowiedzialnością jest inspirująca i komercyjna prezentacja kolekcji w sklepach H&M w krajach SME. Zarządza również rozwojem pracowników sklepów, którzy wykazują zainteresowanie i talent w kierunku Visual Merchandisingu.
1. Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z H&M?
Moja niesamowita podróż z H&M rozpoczęła się, kiedy w Budapeszcie, na Węgrzech, skąd pochodzę, otworzył się pierwszy sklep H&M. Znałam markę już wcześniej i zareagowałam bardzo entuzjastycznie, kiedy się o tym dowiedziałam. Już wtedy byłam pewna, że chcę pracować dla H&M. Cztero-etapowa rekrutacja zakończyła się sukcesem – niebawem rozpoczęłam pracę jako jeden z pierwszych Visual Merchandiserów na Węgrzech.
2. Jak długo tu pracujesz?
12 lat, aż nie mogę w to uwierzyć! Przez ten czas zobaczyłam tak wiele wspaniałych miejsc, poznałam tylu świetnych ludzi i zdobyłam tak wiele różnych doświadczeń oraz profesjonalną wiedzę.
3. Czy to twoje pierwsze stanowisko w H&M?
Miałam możliwość pracować na różnych stanowiskach. Byłam Visual Managerem w naszym flagowym sklepie w Budapeszcie, potem Visual Expansion Support – otwierałam wiele nowych sklepów i rynków na całym świecie, co bardzo lubiłam, ponieważ podróżowanie to moja pasja. Byłam Store Managerem w największym sklepie na Węgrzech, co z kolei było super okazją do przetestowania siebie w zupełnie nowej roli. Byłam również Area Visual na Węgrzech, następnie pełniłam funkcję Indoor & Window Responsible for Sales Market East i przeprowadziłam się do Warszawy, ponieważ biuro odpowiedzialne za ten rynek znajduje się właśnie w stolicy Polski. Potem byłam Indoor & Window Responsible w Azji Południowo-Wschodniej. Mieszkałam w Singapurze przez blisko 2 lata i uwielbiałam to! Mogłam doświadczyć innej kultury, poznać inne religie i odkrywać przepiękne miejsca. W tym roku wróciłam do Polski i pracuję w tym samym charakterze.
4. Co najbardziej lubisz w swojej pracy?
Lubię ciągły rozwój, pracę z niesamowitymi ludźmi, którzy codziennie mnie inspirują. Bardzo ważne dla mnie jest to, że dwie moje największe pasje, czyli moda oraz podróżowanie, są częścią mojej codziennej pracy.
5. Znajomi pytają cię o rekomendację marki H&M, jako pracodawcy. Co im mówisz?
W moim odczuciu jedną z największych zalet pracy dla H&M są niezliczone możliwości rozwoju. Jeśli dajesz z siebie wszystko, jesteś zaangażowany i się nie poddajesz – wtedy sky is the limit!
2 z 7
Olga Śpiewak, Store Development Manager (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
1. Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z H&M?
Kilkanaście lat temu, kiedy firmy nie było jeszcze w Polsce, wysłałam swoją aplikację do
paru europejskich krajów, w których istniał H&M. Bardzo chciałam tu pracować. Szybko dostałam informację, że skoro jestem z Polski, powinnam cierpliwie poczekać, ponieważ wkrótce ktoś się do mnie zgłosi. Byłam przekonana, że to negatywna odpowiedź podana w miły, dyplomatyczny sposób. Możecie wyobrazić sobie moje zdziwienie, kiedy po kilku tygodniach zostałam zaproszona na rozmowę rekrutacyjną! H&M otwierał pierwszy sklep w Polsce, a ja zostałam przyjęta do pracy! Marzenie się spełniło.
2. Jak długo tu pracujesz?
Pracuję w H&M 14 lat.
3. Czy to twoje pierwsze stanowisko w H&M?
Przez pierwszych 5 lat pracowałam jako Country Visual Merchandiser. Byłam odpowiedzialna za tworzenie wizerunku VM i związanych z nim zasad ekspozycji towaru najpierw w Polsce, później również w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. W 2008 roku zaczęto tworzyć na świecie pierwsze stanowiska projektowe. Dostałam propozycję zmiany branży i przez następnych 5 lat byłam odpowiedzialna za projektowanie sklepów w 5 krajach.
Od 2012 roku nadzoruję dział projektowo-budowlany w Europie Środkowo-Wschodniej. Mój zespół jest odpowiedzialny za proces, który zaczyna się w momencie podpisania umowy najmu, a kończy w dniu otwarcia sklepu.
4. Co najbardziej lubisz w swojej pracy?
Wyzwania, które są interesujące. Brak nudy. Różne projekty w różnych miejscach wymagające twórczego podejścia. Nigdy nie zdarza nam się pracować nad projektem, który mamy rutynowo opracowany. Każda nowa realizacja jest wyzwaniem, każe stanąć na wysokości zadania. Ważna jest dyscyplina, rzetelność, sumienność i wszechstronność. Zaczynamy od opracowania koncepcji. Projektowanie to 15–25 procent procesu. Reszta to uzgodnienia, następnie realizacja, czyli cały proces budowlany i na koniec przygotowanie sklepu do otwarcia. Każda inwestycja to duże pieniądze, ogromna odpowiedzialność, adrenalina i ciężka praca całego zespołu. Rekompensata to satysfakcja z pracy z najlepszymi na świecie! Najbardziej lubię ludzi, których codziennie spotykam. Nigdzie wcześniej nie poznałam tak wielu utalentowanych osób.
5. Znajomi pytają cię o rekomendację marki H&M, jako pracodawcy. Co im mówisz?
Ta firma uczy jak wygląda nowoczesny biznes. Trzeba mieć w sobie dużo determinacji, zdolności adaptacyjnych, elastyczności i trzeba być odpornym, ale my tego uczymy. To takie miejsce, gdzie na wielu stanowiskach człowiek musi trochę znać się na wszystkim. Nasi pracownicy są wszechstronni. A to jest przyszłość. Oprócz tego - praca w wielu miejscach, dostęp do najnowszych rozwiązań designerskich i technologicznych, perspektywy przyszłej kariery to coś, co wyróżnia tę firmę.
3 z 7
Sylwia Zińczuk, Head of Merchandising (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
1. Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z H&M?
Moja przygoda z H&M rozpoczęła się od stanowiska Sprzedawcy. To była moja pierwsza umowa o pracę po studiach.
2. Jak długo tu pracujesz?
Od 2007 roku.
3. Czy to twoje pierwsze stanowisko w H&M?
10-letnie doświadczenie w H&M to przede wszystkim ciągłe udoskonalanie się, na którym zawsze mi zależało. To więcej niż praca. To pasja, możliwość obcowania z fantastycznymi ludźmi i modą. Łącznie miałam okazję obejmować sześć stanowisk. Każde z nich pomogło mi być tu, gdzie jestem teraz, umożliwiło poznanie firmy z różnych perspektyw. Doradca Sprzedaży to przede wszystkim bezpośredni kontakt z Klientem. Kierownik Działu to odpowiedzialność za zespół oraz wpływ na wyniki sklepu. Jako Merchandise Manager odpowiadałam za asortyment damski, śledziłam wyniki, utrzymywałam kontakt z biurem zakupów w Szwecji, odpowiadałam za aktywacje i promocje które oferujemy naszym Klientom. Po pięciu latach w firmie, otrzymałam możliwość wyjazdu na 3-letni kontrakt do Włoch, gdzie objęłam stanowisko Head of Merchandising. Kierując 8-osobowym zespołem odpowiadałam za strategie sprzedaży, dzięki którym nasz Klient mógł znaleźć w sklepie H&M produkt, którego potrzebował. W 2016 roku wróciłam do Polski i przez ponad rok pełniłam stanowisko Kierownika Regionalnego. Aktualnie jestem w trakcie kolejnych zmian! Przede mną nowy etap, jako Head of Merchandising na Europę Środkowo-Wschodnią. Nie da się streścić tego doświadczenia w kilku zdaniach, ale jedno jest pewne - to super przygoda i niesamowite wyzwania.
4. Co najbardziej lubisz w swojej pracy?
Wiele rzeczy. Najważniejsi są dla mnie ludzie, praca z kreatywnym młodym zespołem – to jest moja inspiracja. Poza tym doceniam kulturę naszej firmy i jej wartości. Tu wszystko jest możliwe. Osoby, z którymi rozpoczynałam pracę 10 lat temu, dziś obejmują kierownicze stanowiska w różnych działach i różnych częściach świata. Kiedy spaceruję ulicami w Warszawie lub podróżuję i spotykam ludzi noszących nasze ubrania, wtedy czuje się dumna, że należę do tego zespołu.
5. Znajomi pytają cię o rekomendację marki H&M, jako pracodawcy. Co im mówisz?
Kiedy opowiadam moim rówieśnikom, jak długo pracuję w H&M, są często zaskoczeni i zawsze zadają to pytanie. Ludzie, wartości, rozwój – to trzy ważne powody, dla których tutaj jestem. Pracuje 10 lat, ale ani przez chwilę nie poczułam nudy! Super iść do pracy, w której możesz być sobą, wyrażać swoją osobowość, a do tego pracujesz w międzynarodowym zespole.
4 z 7
Agnieszka Knera, Sustainability Manager (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
1. Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z H&M?
28 marca 2003 roku po raz pierwszy pomyślałam, że chciałabym tu pracować. Właśnie tego dnia po raz pierwszy odwiedziłam sklep H&M. Tak się składa, że był to dzień otwarcia pierwszego sklepu H&M w Polsce, w centrum handlowym Wola Park – moment historyczny i dla naszej firmy, i dla mnie! Do dziś pamiętam niesamowitą energię i atmosferę, które mnie ujęły i sprawiły, że zaczęłam rozglądać się za ogłoszeniami o pracy właśnie w H&M.
2. Jak długo tu pracujesz?
Wkrótce minie 14 lat. Na co dzień jednak tego nie czuję, ponieważ, jak to się często mówi w mediach: „sytuacja jest dynamiczna”. Każdy dzień przynosi nowe wyzwania, nie ma miejsca na nudę.
3. Czy to twoje pierwsze stanowisko w H&M?
Zaczynałam pracę w H&M jako dekorator sklepowy, następnie dołączyłam do zespołu w warszawskim biurze głównym, jako dekorator odpowiedzialny za zamówienia (wspierałam sklepy polskie, czeskie, słowackie, węgierskie i rumuńskie). W tym czasie miałam również okazję brać udział w dodatkowych projektach, które pozwalały mi zdobywać nowe umiejętności, na przykład wspierałam proces rekrutacyjny przy otwarciu rynku rumuńskiego. Byłam bardzo wdzięczna za to doświadczenie, szczególnie dlatego, że cenię wszystkie wyzwania wiążące się z poznawaniem nowych ludzi, ich poglądów i doświadczeń. A któregoś dnia zostałam zaproszona do działu PR, w którym jestem do dzisiaj.
4. Co najbardziej lubisz w swojej pracy?
Mogłabym wymienić wiele rzeczy. Cieszę się z tego, że mogę się ciągle rozwijać i wykorzystywać swoje zdolności. Lubię ludzi z którymi pracuję – otwartych, inteligentnych, od których wciąż mogę się czegoś nowego nauczyć. Cenię poczucie, że to, co robię, jest ważne. Jako Sustainability Manager mogę reprezentować firmę przy wielu ciekawych okazjach, na przykład ubiegłej wiosny brałam udział w panelu dyskusyjnym organizowanym przez Ambasadę Szwecji w Pradze. Nie mogłabym nie wspomnieć o możliwość podróżowania – dzięki H&M miałam okazję zobaczyć piękne i niezwykłe miejsca. Odbyłam podróż do Indii, w ramach której miałam okazję zobaczyć działania H&M na rzecz zrównoważonego rozwoju w jednym z krajów, w którym powstają nasze produkty. Było to niesamowite doświadczenie, które pozwoliło mi pogłębić moją wiedzę na temat funkcjonowania firmy i naszego łańcucha dostaw, jak również szerzej spojrzeć na zagadnienia, którymi się zajmuję.
5. Znajomi pytają cię o rekomendację marki H&M, jako pracodawcy. Co im mówisz?
To, że w H&M można być sobą i to od ciebie, twojego zaangażowania i umiejętności zależy, co osiągniesz i jak będzie wyglądała twoja kariera.
5 z 7
Bartosz Kwiatek, Project Manager H&M Club (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
1. Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z H&M?
Zostałem sprzedawcą w H&M w Arkadii, kiedy przed rozpoczęciem studiów szukałem wakacyjnej pracy. Jednak zaraz po rozpoczęciu roku akademickiego dostałem propozycję przedłużenia kontraktu oraz dostosowania mojego grafiku do zajęć na studiach. Dzięki temu mogłem zdobywać nie tylko teoretyczną wiedzę na studiach ale również praktyczne doświadczenie w sprzedaży.
2. Jak długo tu pracujesz?
Pracuję w firmie już ponad 8 lat, jednak mogę powiedzieć, że nigdy jeszcze się nie nudziłem! Poza tym policzenie mojego stażu pracy zajmuje mi dłuższą chwilę – ponieważ czuję jakby raptem minął jeden rok, a to już taki szmat czasu... Ale co ciekawe – do dziś mam kontakt z osobami które pracowały ze mną ponad 8 lat temu w sklepie H&M w Arkadii!
3. Czy to twoje pierwsze stanowisko w H&M?
Zacząłem jako sprzedawca na umowę zlecenie w H&M w CH Arkadia w Warszawie, następnie po roku pracy dostałem możliwość objęcia stanowiska Kierownika Działu w jednym ze sklepów w stolicy. Następnie moja kariera nabrała szybszego tempa – pojawiła się propozycja treningu na stanowisko Kierownika Sklepu. Jednak w tym samym czasie otwarta została rekrutacja na Expansion Merchandaise Managera – osobę odpowiedzialną za projekty otwarcia nowych sklepów. Uznałem, że jest to idealne stanowisko dla mnie i... pozytywnie przeszedłem proces rekrutacji. Łącznie udało mi się zakończyć ponad 56 projektów (!) – nowych otwarć sklepów oraz przebudów już istniejących, tak aby nasi Klienci zawsze z miłą chęcią odwiedzali nas w każdej lokalizacji. W tym samym czasie uczestniczyłem w procesie wprowadzania naszego nowego konceptu z wyposażeniem wnętrz - H&M HOME. Do dziś odpowiedzialny jestem za zakup i dostosowanie kolekcji do naszego rynku oraz zapewnienie odpowiedniej ilości produktów w sklepach w stosunku do ich potencjału sprzedażowego w 10 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Przez ponad dwa lata byłem również odpowiedzialny za kolekcję dziecięcą H&M – pod względem zakupu odpowiednich ilości dla naszych Klientów oraz rozdzielenia towaru do ponad 400 sklepów w naszym regionie. Nic nie jest tak ekscytujące jak dostarczanie milionom Klientów mody w najlepszej cenie i jakości!
Jednak to nie koniec mojej ścieżki kariery. Po przekazaniu działu H&M HOME i zajmowaniu się ponad rok naszym programem lojalnościowym H&M CLUB w Polsce, pora na nowe wyzwania w skali globalnej. Już niedługo będę wspierać wszystkich H&M CLUB Managerów na całym świecie w związku z moim nowym stanowiskiem – nie mogę się doczekać nowych doświadczeń i możliwości!
4. Co najbardziej lubisz w swojej pracy?
Atmosferę współpracy oraz ludzi, z którymi pracuję na co dzień. We wszystkich swoich dotychczasowych doświadczeniach zawodowych w H&M pracowałem z wieloma zespołami – czy to w naszym regionalnym biurze, sklepach lub centrum dystrybucyjnym czy to z naszym biurem zakupów i centralą w Sztokholmie. To, co jest dla mnie zawsze najważniejsze, to ludzie. Razem, dzięki wspólnym wartościom i otwartości, jesteśmy w stanie tworzyć wspaniałe rzeczy i razem pracować przy wielu projektach, które czasem od początku mogą wydawać się niemożliwe do zrealizowania, ale po pewnym czasie okazują się bardzo oczywiste, dzięki pracy zespołowej, wymianie doświadczeń oraz wielu dyskusji.
5. Znajomi pytają cię o rekomendację marki H&M, jako pracodawcy. Co im mówisz?
Wartości firmy nie są tu tylko na papierze – można je poczuć na każdym kroku, w każdym zespole H&M na całym świecie. Są to wartości, które nas łączą, pomagają znajdować wspólny język. Nasza firma nie jest tylko kolejnym modowym gigantem, ale niesie ze sobą możliwości poznawania innych kultur i ludzi, dzięki którym nasze życie może tylko zyskać! Podróżowanie, poznawanie organizacji pracy w innych krajach - to są nieocenione doświadczenia. W H&M dostępne są dla każdego pracownika.
6 z 7
Katarzyna Żurowska, Compliance Manager na Polskę
1. Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z H&M?
Moja przygoda z H&M rozpoczęła się jeszcze podczas studiów, w momencie w którym poszukiwałam stabilnej firmy w której będą istniały możliwości rozwoju dla osób takich jak ja. Był to okres w którym ukończyłam studia z zakresu finansów i rachunkowości, kontynuowałam naukę na wydziale prawa i administracji więc poważnie myślałam o swojej zawodowej przyszłości. Tak duża firma jak H&M była idealnym miejscem na rozpoczęcie zawodowej kariery.
2. Jak długo tu pracujesz?
Od 2007 roku.
3. Czy to twoje pierwsze stanowisko w H&M?
Przed objęciem aktualnie zajmowanego stanowiska Compliance Managera byłam Audytorem w Dziale Bezpieczeństwa. Wcześniej pracowałam jako Kontroler Administracyjno – Kasowy w polskich sklepach, wspierałam również moich kolegów podczas otwarć sklepów H&M w Rumunii. Moim pierwszym miejscem pracy był jednak jeden z poznańskich sklepów, gdzie byłam doradcą sprzedaży.
4. Co najbardziej lubisz w swojej pracy?
Każdego dnia pojawiają się nowe pomysły, które błyskawicznie wprowadzamy w życie. Entuzjazm moich współpracowników jest olbrzymi i nie znamy słowa „problem” – po prostu zawsze znajdujemy rozwiązanie. Takie podejście nie tylko ułatwia pracę, ale również sprawia, że H&M jest miejscem w którym po prostu chce się pracować.
5. Znajomi pytają cię o rekomendację marki H&M, jako pracodawcy. Co im mówisz?
Po pierwsze, na pewno poleciłabym moim znajomym pracę tutaj. H&M oferuje bezpieczne warunki pracy oraz nieograniczone możliwości rozwoju. Moim zdaniem jest to dobre miejsce dla osób pozytywnie nastawionych do życia i ceniących dobrą atmosferę w pracy.
7 z 7
Łukasz Browarczyk, Country Controller (Polska, Czechy, Rumunia, Słowacja oraz Węgry)
Dla wszystkich, dla których Country Controller brzmi jak czarna magia wyjaśniamy, że to szalenie odpowiedzialne i ważne stanowisko! Łukasz Browarczyk nadzoruje finanse i kontroling operacyjny w organizacji, a co za tym idzie - głównym celem jego pracy jest maksymalizacja profitu firmy.
1. Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z H&M?
Zacząłem pracę w H&M w 2009 roku, jako Kierownik Sklepu w Gdańsku. Wcześniej pracowałem na takim samym stanowisku u konkurencji. Miałem okazję obserwować przygotowania do otwarcia nowego sklepu H&M i byłem pod wrażeniem tego, jak sprawnie przebiegały. Wkrótce pojawiło się ogłoszenie o pracy w H&M z lokalizacją w Trójmieście, odpowiedziałem na nie i udało się.
2. Jak długo tu pracujesz?
Nie wiem, jak to się stało i trudno w to uwierzyć, ale za chwilę minie już 3000 dni.
3. Czy to twoje pierwsze stanowisko w H&M?
Nie jest to moje pierwsze stanowisko. Zacząłem jako Kierownik Sklepu, następnie byłem Kontrolerem Regionalnym i Kierownikiem Regionalnym. Uważam, że najbardziej rozwojowym stanowiskiem i świetną trampoliną do życiowej kariery w biznesie jest stanowisko Kierownika Sklepu, na którym tak naprawdę prowadzisz swój własny sklep, uczysz się biznesu i wszystkie drzwi do kariery stoją przed Tobą otworem – patrz przykład wyżej!
4. Co najbardziej lubisz w swojej pracy?
Na pewno brak monotonii, codzienne wyzwania oraz możliwość uczenia się nowych rzeczy. Doceniam to, że moje stanowisko pozwala na połączenie dużej niezależności w działaniu, z realnym wpływem na biznes i doświadczenie zakupowe, które oferujemy naszym Klientom. W swojej codziennej pracy lubię również to, że pracujemy zespołowo - mam możliwość poznawania pomysłów moich koleżanek i kolegów i wspólnego wypracowywania najlepszych rozwiązań.
5. Znajomi pytają cię o rekomendację marki H&M, jako pracodawcy. Co im mówisz?
H&M daje swoim pracownikom praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju. Jako przykład mogę powiedzieć, że w naszej polskiej organizacji 75% top managerów zaczynało swoją karierę w w naszych sklepach, z czego jesteśmy naprawdę dumni.