Reklama

W tym artykule:

  1. Szef to nie jest twój przyjaciel
  2. Mów wprost, o co ci chodzi
  3. Przygotuj argumenty
  4. Słuchaj ze zrozumieniem
  5. Szef czy szefowa to też człowiek
Reklama

To, jak wyglądają stosunki z szefem, zależy w połowie od ciebie. Warto więc uzbroić się w pozytywne nastawienie, odrobinę sprytu i cierpliwości. Na każdego da się znaleźć sposób. Dobrze wiedzieć, w jakich warunkach najlepiej nam się pracuje. Osoby ugodowe lepiej współpracują z apodyktycznymi szefami, którzy jawnie wyrażają gniew lub niezadowolenie. Z kolei osoby ukierunkowane na współpracę, które cenią sobie partnerstwo, będą miały większą satysfakcję z pracy z przełożonymi trzymającymi emocje na wodzy.

Szef to nie jest twój przyjaciel

Relacja z szefem powinna pozostać relacją formalną. Wiele osób o tym zapomina. Choć seriale i filmy kuszą nas obietnicą przyjaźni z przełożonym, w rzeczywistości rzadko się to sprawdza. Dlatego aby utrzymać relację na profesjonalnej stopie, warto traktować szefa jak przełożonego również po godzinach pracy, nawet na tzw. wyjazdach czy imprezach integracyjnych. Przekraczanie tej granicy może z czasem utrudnić nam relacje. Wyczucie, takt i lekki dystans będą tu więc (w większości przypadków) wskazane.

Mów wprost, o co ci chodzi

Podstawą satysfakcjonującej relacji jest dobra komunikacja. Dotyczy to także relacji z przełożonym. Dlatego jeśli odczuwasz potrzebę wyjaśnienia pewnych kwestii, ulepszenia pracy zespołu lub chcesz omówić inną trudną sprawę, otwarcie poproś szefa o rozmowę. Idź na spotkanie z dobrym nastawieniem. Przecież dogadanie się leży w interesie obu stron. Nie zakładaj, że twój szef ma złe intencje. Na wstępie zaznacz, dlaczego ta rozmowa jest dla ciebie ważna i jakie są jej cele. Staraj się być empatyczna i działać w ramach zasady „nie rób drugiemu, co tobie niemiłe” – nie oceniaj, nie oskarżaj, spróbuj trafnie określić problem i proponuj rozwiązania.

Przygotuj argumenty

W relacji z szefem trudno działać metodą kija, dlatego stosuj metodę marchewki. Zawsze staraj się pokazać korzyści, jakie przełożony może uzyskać, przychylając się do twojej prośby czy propozycji. Szukaj takich argumentów, które do niego przemówią. Mogą to być finanse – obietnica lepszych wyników czy sprawniej działających procesów. Jasno pokaż, że to wasz wspólny interes, bo twój sukces to jego sukces, twoje szczęście jest też jego szczęściem, a każdemu szefowi zależy na dobrze funkcjonującym zespole.

Słuchaj ze zrozumieniem

Uważnie słuchaj, nawet jeśli spotkasz się z odmową. Zdarza się, że po magicznym słowie „nie” tracimy całą resztę przekazu, skupiając się na smutku i rozczarowaniu związanymi z odmową. Z pewnością są konkretne powody, dla których odpowiedź była negatywna. Być może na część argumentów da się znaleźć kontrpropozycje lub rozwiązania. Zadawaj pytania, staraj się dokładnie poznać motywacje szefa. Daj sobie też czas na przeanalizowanie sytuacji i przestrzeń na powrócenie do rozmowy w przyszłości.

Reklama

Szef czy szefowa to też człowiek

Przygotowując się do rozmowy ze swoim szefem, wykaż się empatią, weź pod uwagę jego prawdopodobne obawy i potrzeby oraz własne pragnienia i bądź elastyczna w podejściu do rozwiązań. Pamiętaj też, że negocjacje często wymagają szukania kompromisów. Zastanów się, gdzie są twoje granice, na jakie ustępstwa jesteś w stanie się zgodzić, aby po zakończonej rozmowie odczuć poprawę sytuacji. Warto pamiętać, że sukcesem będzie już to, że sytuacja zmieni się na lepsze, Niekoniecznie od razu musi być idealnie.

Reklama
Reklama
Reklama