Dlaczego robimy selfie? Naukowcy z USA znaleźli odpowiedź na to pytanie
Może was to zdziwi, ale czysto egoistyczne zachcianki są naja czynnikiem, które wpływają na chęć zrobienia sobie selfie.
Ustalmy jedno, w dzisiejszych czasach nie ma chyba ani jednej osoby, która nie zrobiła sobie selfie. Nieważne czy było to zdjęcie w lustrze, przy użyciu selfiesticka, czy z grupą znajomych podczas nocnego wypadu na miasto. Współczesny autoportret na stałe zagościł w naszych życiach i nie sposób tego uniknąć.
Dlaczego robimy selfie? Jakie czynniki wpływają na to, że pojawia się w nas potrzeba fotografowania siebie? Naukowcy z Uniwersytetu Brighama Younga w Stanach Zjednoczonych zaintrygowani tym zjawiskiem, postanowili znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Do swoich badań zaprosili grupę 46 uczestników, którzy w oparciu o własne doświadczenia mieli odpowiedzieć na jedno pytanie. Co składnia ludzi do fotografowania siebie? Z zebranych wypowiedzi osób, badacze wyłonili trzy archetypy czynników, które motywują nas do robienia sobie selfie. W której grupie odnajdujecie siebie?
WSZYSTKIE ARCHETYPY ZNAJDZIECIE TUTAJ >>>
1 z 5
Trzy archetypy czynników: autobiografia
Nie zawsze muszą być to zdjęcia ze znaczących wydarzenia z życia. Zazwyczaj decydujemy się na dodawanie fotografii upamiętniających nasze codzienne czynności, które w dużej mierze opowiadają historię naszego życia. Podróż? Przeprowadzka? Domowe SPA? Każda okazja jest dobra do zrobienia sobie selfie.
2 z 5
Trzy archetypy czynników: komunikat
Drugim czynnikiem, który skłania nas do zrobienia sobie selfie jest ważny komunikat, który chcemy przekazać swoim obserwującym. Dla przykładu weźmy Lady Gagę, która swoim zdjęciem zachęcała wszystkich pełnoletnich fanów do wzięcia udziału w wyborach prezydenckich w Ameryce.
3 z 5
Trzy archetypy czynników: komunikat
Kolejnym dobrym przykładem użycia selfie do przekazania ważnej wiadomości jest aktor Leonardo DiCaprio, który od lat działa na rzecz podniesienia świadomości o zagrożeniach wynikających ze zmian klimatu. Do nagłośnienia podjętych przez siebie działań używa właśnie Instagrama!
4 z 5
Trzy archetypy czynników: samopublikacja
Może was to zdziwi, ale z przeprowadzonych badań wynika że zachcianki czysto egoistyczne, które skłaniają nas do zrobienia selfie należą do najmniejszej z wyszczególnionych grup. Idealnym przykładem w tym przypadku jest cała rodzina Kardashianek, które zarabiają miliony na publikowaniu nic nie wnoszących selfie.
5 z 5
Trzy archetypy czynników: samopublikacja
Najważniejsze, by pokazać siebie i swoje życie z jak najlepszej strony. Ludzie, którzy znajdują się w tej grupie kochają dzielić się całym swoim życiem.