Reklama

W tym artykule:

  1. Globalne badanie Klarny - różnice w podejściu do Świąt
  2. 5 uniwersalnych osobowości zakupowych
Reklama

Święta tuż za rogiem. Nie jest niczym odkrywczym, że Polacy, jak mało który naród, pielęgnują bożonarodzeniowe tradycje. Okazuje się też, że przodujemy na tle innych krajów w temacie kupowania prezentów świątecznych - aż 68% z nas po prostu uwielbia to robić. Na świecie tego rodzaju entuzjazm wykazuje mniej niż połowa badanych (48%). Bez wątpienia jest to jeden z powodów, dla których nie uważamy tej czynności za bardzo stresujący element przedświątecznych przygotowań. A co jeszcze nas cechuje, stresuje i wyróżnia w tym temacie?

Globalne badanie Klarny - różnice w podejściu do Świąt

Badanie przeprowadzone przez Klarnę na 18 000 konsumentów w 18 krajach na 3 kontynentach bardzo wyraźnie pokazuje, jakie są podobieństwa i różnice w podejściu do przedświątecznych przygotowań, w tym zakupów. Okazuje się, że aż 7 na 10 Polaków chce znaleźć dla swoich bliskich prezenty o osobistym znaczeniu... najlepiej w okazyjnej cenie (76%). Tym, co może być zaskakujące, jest fakt, że w okresie świątecznym zdecydowanie rzadziej od mieszkańców innych krajów kupujemy sobie nowe ubrania - wygląda na to, że w czasie Świąt najmniej zwracamy uwagę na nasz wygląd. W raporcie Klarny „Festive Feels: Jak tożsamość wpływa na sposób, w jaki obchodzimy Święta” wyróżniono także 5 uniwersalnych, świątecznych osobowości zakupowych. Raport ten powstał we współpracy z Kate Nightingale, brytyjską psycholożką konsumencką, która doskonale punktuje różnice między poszczególnymi typami.

Podstawą stworzenia 5 typów były unikalne różnice w postawie wobec Świąt wśród badanych. Nastroje, zaplanowane przygotowania kontra spontaniczność oraz sens obdarowywania innych prezentami były jednymi z najbardziej różnicujących czynników. Badanie Klarny poszerza tę wiedzę, pomagając konsumentom lepiej zrozumieć samych siebie. - wyjaśnia Kate Nightingale

5 uniwersalnych osobowości zakupowych

Poniżej znajdziesz opis, wspomnianych wyżej, 5 uniwersalnych, świątecznych osobowości zakupowych. Co takiego cechuje każdą z nich?

1. Entuzjastki

Zalicza się tutaj aż 54% procent z polskich badanych. To właśnie ta grupa, której reprezentantki najbardziej uwielbiają świąteczny czas. Te osoby najchętniej spędzają Święta z bliską rodziną. Już od listopada odliczają dni do Bożego Narodzenia - kochają robić prezenty, ale równolegle szukają okazyjnych ofert.

Entuzjaści są miłośnikami tradycji i chcą pozostać wierni prawdziwemu znaczeniu Świąt. Ten prawdziwy, świąteczny duch popycha ich, by znaleźć dla bliskich prezenty z osobistym przesłaniem. – wyjaśnia Kate Nightingale.

2. Mistrzynie Zabawy

Choć tylko 6% Polaków należy do tej grupy, to właśnie im w zdecydowanej większości zależy na zakupie spersonalizowanych prezentów świątecznych. Święta najchętniej spędzają otoczone ludźmi - jednak nie tylko rodziną, ale też innymi, bliskimi im osobami. Dbają o to, aby każdy świetnie się bawił. Z reguły rozpoczynają zakupy jeszcze przed grudniem, dzięki czemu unikają stresu w natłoku przedświątecznych obowiązków. Wyjątkowo dobrze idzie im znajdowanie atrakcyjnych ofert.

Mistrzowie zabawy są bardzo otwarci na doświadczenia i pragną świętować ze wszystkimi. Są marzycielami i chcą, aby wszystko było idealne, dlatego też uwielbiają dekorowanie swoich domów znacznie bardziej od innych typów. - twierdzi Kate Nightingale.

3. Spotykaczki

Stanowią 1/5 Polaków. Najważniejsze jest dla nich to, aby wszyscy byli razem. Grono Spotykaczek jest mocno skoncentrowane na rodzinie, ale nie bardzo przepada za kupowaniem prezentów. Mimo wszystko, kiedy Spotykaczka już je robi, zależy jej na tym, żeby upominki były wartościowe (42%). A jak wypowiada się o tej grupie Kate Nightingale?

Spotykacze stawiają swoją rodzinę na pierwszym miejscu. Skupiają się głównie na bliskich relacjach z ludźmi, więc osobiste znaczenie prezentów jest dla nich bardzo ważne– tak samo podczas ich wręczania, jak i otrzymywania.

4. Pragmatyczki

Szybko i sprawnie podejmujesz decyzje dotyczące świątecznych zakupów? Tak jak 13% Polaków – pragmatyków. Wprawdzie lubicie świąteczną energię i magię, ale nie przesadzacie w celebrowaniu, bo... kto dziś ma na to czas? Dla Pragmatyczki najważniejsze są 2 kwestie: okazyjność i ekologia (2 na 5 osób pragnie kupować rzeczy, które są przyjazne środowisku). Zdaniem Kate Nightingale:

Pragmatycy – jak sama nazwa wskazuje – są dość sumienni i ich podejście do Świąt charakteryzuje tzw. „złoty środek”. Nie oznacza to jednak, że nie znajdują w nich przyjemności — świętują z rodziną, przyjaciółmi, a nawet współpracownikami.

5. Umiarkowane fanki

Stanowią pozostałe 7% z nas. Nie kupują zbyt wielu prezentów (nie lubią zakupów), a jeśli już - decyzje podejmują spontanicznie. Nie są też wielkimi fankami Świąt - unikają tematycznych komedii romantycznych i nadmiernie celebrujących ten czas ludzi. Aż 2/3 z nich kupuje prezent wtedy, gdy zobaczy daną rzecz i pomyśli, że może się ona komuś wyjątkowo spodobać.

Umiarkowani fani mogą sprawiać wrażenie, że nie obchodzą ich Święta, ale w rzeczywistości ich podejście do dawania prezentów – kupowania czegoś, co może się komuś spodobać, gdy to zobaczą – pokazuje coś przeciwnego. W tym przypadku prawdopodobnie istnieje potrzeba przyjrzenia się czemuś mocniej, zanim zdecydują się to kupić, aby komuś podarować. - uważa Kate Nightingale.

Reklama

Jeśli wciąż zastanawiasz się, którym typem zakupowym jesteś, zrób quiz - poznaj swoje mocne i słabe strony w temacie zakupów, a nawet najdłuższa lista rzeczy do kupienia nie będzie ci straszna. I nie bój się korzystać z wsparcia w postaci nowoczesnych rozwiązań - one naprawdę ułatwiają życie.

Reklama
Reklama
Reklama