10 ciekawostek o zakupach Polaków, które mogą Was zaskoczyć
Ile wydajemy na gadżety, a ile na ubrania i dodatki? Co wolimy najpierw obejrzeć w sklepie, a później kupić przez internet? Znamy odpowiedzi na te pytania!
- Redakcja
1 z 10
Kobiety wcale nie wydają dużo!
Wbrew pozorom panie zdecydowanie rozważniej podchodzą do wydawania pieniędzy. Miesięcznie na ubrania i dodatki wydają średnio 89 złotych. Oprócz tych produktów kobiety kupują również multimedia, kosmetyki i produkty dziecięce.
2 z 10
Kosmetyczka na ostatnim miejscu
Zarówno kobiety, jak i mężczyźni na zabiegi kosmetyczne wydają najmniej pieniędzy. Co ciekawe, jedynie 1/4 kobiet regularnie korzysta z usług kosmetycznych.
3 z 10
Mężczyźni kochają gadżety
Gadżety to domena panów, którzy wydają na nie miesięcznie średnio około 100 złotych. W obszarze podejmowania decyzji zakupowych przez mężczyzn znajdują się również podróże, bilety do kina, sprzęt RTV/AGD. Te produkty najczęściej panowie kupują online.
4 z 10
Programy lojalnościowe najlepsze dla młodych
Karta stałego klienta lub zapisanie się do newslettera to najczęściej dodatkowe profity dla klientów. Zniżki, większe promocje, spersonalizowane oferty to coś, co Polacy lubią najbardziej i często z tego korzystają. Do takich programów najczęściej i najchętniej dołączają młodzi klienci w wieku od 18 do 34 lat.
5 z 10
Mężczyźni kochają promocje
Panowie ulegają promocjom i robi to prawie połowa z nich (45%). Jeśli produkt jest znacznie przeceniony, mężczyźni często decydują się na jego zakup.
6 z 10
Wygląd i wyposażenie wpływa na zakupy
Oświetlenie sklepu, wyszczuplające lustra w przymierzalniach, oryginalna, przyciągająca witryna czy sposób umiejscowienia przedmiotów i ubrań na półkach ma ogromne znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowych. Takie działania ze strony sklepów sprawiają, że często kupujemy produkty, o których zakupie początkowo nie myśleliśmy.
7 z 10
Planujemy zakupy, działamy w przemyślany sposób
Tylko 14% Polaków deklaruje, że nie planuje zakupów i robi je zazwyczaj spontanicznie. W większości jednak dokładnie wiemy, czego potrzebujemy, ustalamy plan, weryfikujemy oferty sklepów, przeglądamy gazetki i prównujemy ceny przed zakupem.
8 z 10
Łowcy i zbieracze – kim jesteśmy?
Klientów można podzielić na dwie grupy – zbieraczy i łowców. Zbieracze uwielbiają gromadzić i szybko decydują się na zakup przedmiotów, a łowcy działają inaczej. Ci ostatni polują na opcję najlepszą z możliwych, a przed zakupem dokładnie analizują zalety i wady oferty. Kiedy przychodzi odpowiedni moment, decydują się na zakup upragnionego produktu.
9 z 10
Czego szukamy online i kupujemy offline
Polacy bardzo często szukają przedmiotów w sieci, a dopiero później decydują się na ich zakup osobiście. Przed ostateczną decyzją zakupową wolą zobaczyć produkt i zweryfikować jego zalety. Najczęściej ta zależność występuje przy zakupach materiałów budowlanych, sprzętów AGD/RTV, akcesoriów i ubrań.
10 z 10
Najpierw sklep później sieć
W niektórych przypadkach wolimy najpierw sprawdzić produkt w sklepie stacjonarnym i po namyśle kupić go w sieci (najczęściej po okazyjnej cenie). W taki sposób Polacy kupują perfumy i obuwie.
Więcej o zakupowych nawykach Polaków dowiecie się z infografiki przygotowanej przez firmę HRS >>>