Reklama

Coraz więcej kobiet myśli o założeniu własnego biznesu, który pozwoli im nie tylko na niezależność, lecz także na spełnienie swoich marzeń. Część z nich ma już gotowy pomysł związany z pasją, potrzebami swoimi oraz bliskich albo ze wspomnianymi już marzeniami. Inne kobiety natomiast bacznie obserwują trendy, aby wprowadzić na rynek produkt lub usługę innowacyjną, unikatową, a tym samym nie obawiać się konkurencji (przynajmniej przez pewien czas). Są również takie, które odczuwają silną potrzebę zmian, ale nie mają pomysłu na własny biznes. Dlatego korzystają z pomocy ekspertów bądź robią research na własną rękę.

Reklama

Polka uznana za jedną z 15 najbardziej obiecujących kobiet w biznesie na świecie. Kim jest Martyna Zastawna?

Polka znalazła się w prestiżowym gronie 15 najbardziej obiecujących kobiet w biznesie z całego świata. Martyna Zastawna ma powody do dumy. Wyróżnienie od Departamentu Stanu USA to dla niej wyjątkowe wyróżnienie.

Założenie własnego biznesu wymaga odpowiedniego przygotowania. Zanim zdecydujecie się na taki krok, musicie bowiem sprawdzić, czy ma on rację bytu na danym rynku czy w danej sytuacji. Weźcie także pod uwagę kwestie związane z konkurencją i finansami. I przede wszystkim: uwierzcie w siebie oraz we własne możliwości.

Pomysł na własny biznes – gdzie szukać inspiracji?

W tym artykule nie znajdziecie gotowych pomysłów na biznes czy dalszą przyszłość. Spodziewajcie się natomiast dawki inspiracji, jak również motywacji do działania. Jak prowadzenie biznesu wygląda w praktyce? Jak podejmować ważne decyzje? Te oraz inne pytania zadałam Karinie Sobiś, czyli twórczyni E-Garderobe, a także projektantce Ani Kuczyńskiej – dwóm wyjątkowym kobietom, które bez wątpienia stworzyły biznesy na miarę nie tylko naszych czasów, lecz także przyszłości – elastyczne, skupiające się na (różnych) potrzebach kobiet, jak również naszej planety. A teraz obie dzielą się swoimi wskazówkami. Jeżeli planujesz założyć własny biznes, koniecznie skorzystaj z ich rad.

Biznes na miarę naszych czasów, czyli…? Nie mam wątpliwości, że do tego grona należy m.in. wypożyczalnia ubrań E-Garderobe stworzona przez Karinę Sobiś. Jej klientki mogą zaopatrzyć się w sukienki oraz inne elementy garderoby na specjalne okazje (np. na wesele), a tym samym rezygnują z zakupu wystawnych kreacji, których prawdopodobnie nigdy więcej by nie włożyły. W ten właśnie sposób Karina wspiera tak zwany trend na niekupowanie, a także udowadnia, że biznes w branży mody nie musi być szkodliwy dla środowiska. Warto wspomnieć, że ekologia jest bardzo ważna dla twórczyni E-Garderobe. Właśnie dlatego kreacje, które trafiają do jej klientek, są zapakowane w ekopudełka wielokrotnego użytku.

Polskie firmy stworzone i zarządzane przez kobiety, które warto znać. Wśród nich marki modowe, urodowe i nie tylko

W ramach globalnej akcji Glamour By Women wskazujemy polskie firmy stworzone i zarządzane przez kobiety, które (naszym zdaniem) warto znać. Oto twórczynie najciekawszych marek modowych, urodowych i nie tylko.
By Women
Kolaż na bazie materiałów prasowych

Oczywiście nic nie przychodzi samo. Karina Sobiś przyznaje, że jeśli ktoś chce osiągnąć sukces (w jakiejkolwiek dziedzinie), musi ciężko pracować, a do tego wykazać się systematycznością i sumiennością. I właśnie tego życzy kobietom, które myślą o założeniu własnego biznesu.

Podstawą przedsiębiorczego działania na własną rękę są pracowitość i cierpliwość. Żaden sukces nie bierze się znikąd! Jeśli będziesz pracować ciężko, systematycznie i sumiennie, twój biznes ma szansę na powodzenie. Każdemu we własnym interesie potrzebna jest oczywiście również odrobina szczęścia. Ale z doświadczenia wiem, że szczęście częściej sprzyja pracowitym – przyznaje Karina Sobiś, twórczyni E-Garderobe.

Nieustanny rozwój i elastyczność

Prowadząc własny biznes, nie możemy zapominać o nieustannym rozwoju – rozszerzaniu oferty swojej marki czy wprowadzaniu zupełnie nowych rozwiązań. Doskonale wie o tym Karina Sobiś, która kilka miesięcy temu postanowiła stworzyć tak zwany Netflix dla ubrań. Modowy abonament, bo właśnie o to chodzi, pozwala klientkom E-Garderobe uzupełniać codzienną garderobę stylowymi perełkami od znanych marek i projektantów w ultrakorzystnych cenach.

Co więcej, przedsiębiorczyni planuje wprowadzić E-Garderobe na inne rynki w Europie, w tym na niemiecki oraz skandynawski. I to już w niedalekiej przyszłości.

Aby zrealizować swoje marzenia, trzeba myśleć pozytywnie, wierzyć w siebie i swoje możliwości, tworzyć biznesową sieć kontaktów i właściwe wykorzystywać wszystkie okazje, które pojawiają się na naszej drodze. Ważne jest również staranne zapisywanie swoich kolejnych celów, nawet tych najmniejszych. Jeśli masz plan i realizujesz go cegiełka po cegiełce, sukces pojawi się szybciej, niż myślisz. Nie poddawaj się, na początku jeżeli nie widzisz efektów. Rób swoje, modyfikuj działania, szukaj ciągle nowych możliwości! Ucz się na błędach, a nie popełnisz kolejnych. Szukaj pozytywnych ludzi, którzy wesprą twój biznes, a razem będziecie mogli osiągnąć więcej – dodaje Karina Sobiś.

Czerwone flagi greenwashingu. Te 5 pojęć najczęściej wykorzystują producenci ubrań, aby wydawać się eko

Skoro klienci chcą eko rozwiązań, moda je dostarcza. Niestety często tylko w formie sprytnego marketingu. Niejasne, fachowo brzmiące terminu sprawiają, że ubrania tylko wydają się dobre dla środowiska. Oto co oznaczają najpopularniejsze z nich.
Czerwone flagi greenwashingu. Te 5 pojęć najczęściej wykorzystują producenci ubrań, aby wydawać się eko
fot. Romy Arroyo Fernandez/NurPhoto via Getty Images

W takim razie pamiętajcie, że będziecie musiały podejmować niekiedy naprawdę trudne decyzje, które będą miały wpływ na przyszłość waszej firmy oraz ewentualnych pracowników. Warto jednak zaznaczyć, że zmiany (w biznesie i nie tylko) są dobre, a do tego bardzo potrzebne.

O ważnych zmianach w biznesie mówi m.in. projektantka Ania Kuczyńska, która w maju 2020 r. zamknęła flagowy sklep swojej marki przy ul. Mokotowskiej 61 w Warszawie. Mieścił się on pod tamtym adresem przez około dekadę. Co więcej, stanowił bardzo ważne miejsce dla fanek i fanów mody polskiej oraz sztuki. Od tamtej pory marka Ania Kuczyńska funkcjonuje tylko w świecie wirtualnym. Czy zdaniem projektantki była to zmiana na lepsze?

Dziś, po kilkunastu latach budowania marki i dekadzie prowadzenia sklepu na Mokotowskiej, czas pandemii przewartościował model funkcjonowania mojej marki. Ania Kuczyńska zawsze była w awangardzie i mam nadzieję, że taka pozostanie. Często podejmowałam decyzje, które były mało komercyjne i oczywiste. Czuję, że obecny czas jest niezbyt stabilny, wymaga od nas przewartościowania życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Strach przed nieznanym skurczył nasz dotychczasowy świat – mówi Kuczyńska.

Przestrzeń online, do której postanowiłam przenieść moją markę, nie ma granic i daje mojej firmie oddech. Ania Kuczyńska to nie jest miejsce – to bardzo charakterystyczna estetyka, styl i filozofia życia, jaką proponuję i która niezależnie od przestrzeni pozostaje niezmienna. Dekada na Mokotowskiej zamyka pewien bardzo ważny etap mojego życia osobistego i rozwoju mojej firmy. Myślę, że zmiany, szczególnie w świecie mody, są dobre, odświeżające i czasem konieczne – dodaje Ania Kuczyńska.

Prowadząc własny biznes, lepiej działać „tu i teraz” czy tworzyć dalekosiężne plany na lata? Odpowiedź na to pytanie z całą pewnością nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy bowiem od sytuacji, w której się znajdujemy, od czasu oraz innych – mniej lub bardziej istotnych – czynników. Pomocna może się okazać również intuicja. A jak decyzje biznesowe podejmuje Ania Kuczyńska, która inspiruje jako kobieta, a także bizneswoman?

Rok 2020 nauczył mnie dystansu i pokory do planowania. Postanowiłam nie rezygnować z marzeń i pragnień, staram się natomiast je przystosowywać do rzeczywistości w bardziej elastyczny i mniej korporacyjny sposób – wyznała projektantka.

Ania Kuczyńska ma ogromne doświadczenie w prowadzeniu własnego biznesu. Jedna z najpopularniejszych projektantek w Polsce nie zamierza jednak osiadać na laurach. Pracuje nad kolejnymi, totalnie inspirującymi projektami.

Reklama

Jeżeli marzycie o założeniu własnego biznesu, zróbcie to. Udowodnijcie sobie oraz innym, że potrafisz to zrobić. Potrzebujecie inspiracji albo dodatkowej motywacji? W takim razie zapraszam was do posłuchania podcastu Glamour Girlboss, w którym rozmawiam z inspirującymi kobietami biznesu, a także z ekspertkami z różnych dziedzin (m.in. ekonomii).

Reklama
Reklama
Reklama