Filmy trzymające w napięciu, które nie pozwolą ci szybko zasnąć. Sprawdź nasz ranking topowych thrillerów
Zagadki kryminalne, nieoczekiwane zwroty akcji i zakończenie, po którym przez długi czas nie można wyjść z osłupienia – filmy trzymające w napięciu to jeden z najlepszych sposobów na zapewnienie sobie rozrywki podczas dłużących się wieczorów. Przedstawiamy najlepsze thrillery w historii, które trzymają w napięciu do ostatniej sekundy.
- Redakcja
W tym artykule:
- Filmy trzymające w napięciu
- Tożsamość (2003), reż. James Mangold
- Strach (1996), reż. James Foley
- Thriller trzymający w napięciu – Siedem (1995), reż. David Fincher
- Dobry film trzymający w napięciu – Infiltracja (2006), reż. Martin Scorsese
- Filmy które trzymają w napięciu
- Sekretne okno (2004), reż. David Koepp
- Misery (1990), reż. Rob Reiner
Filmy trzymające w napięciu
Na początek dwie propozycje, które już teraz można uznać za klasyczne. Pierwsza to dzieło Jamesa Mangolda, a druga – Jamesa Foley'a.
Tożsamość (2003), reż. James Mangold
Tożsamość to jeden z tych filmów, których akcja wydaje się przewidywalna i schematyczna, przynajmniej na początku. Widz dość szybko uświadamia sobie jednak, że tak naprawdę nie jest w stanie przewidzieć zakończenia, a gdy przychodzi moment kulminacyjny, trudno jest mu pozbyć się uczucia dezorientacji.
Już na samym początku widz trafia w sam środek akcji. Dziesięcioro bohaterów zostaje zaskoczonych przez ulewę. Wszyscy oni muszą spędzić noc w tanim, obskurnym motelu, którym zarządza pozornie nieszkodliwy kierownik. W jednym miejscu spotyka się rodzina z małym dzieckiem, kierowca limuzyny i wieziona przez niego gwiazda filmowa, młode małżeństwo, które ewidentnie przeżywa swój pierwszy kryzys, policjant eskortujący niebezpiecznego skazańca i dziewczyna na telefon. Wkrótce okazuje się, że więzień zdołał uciec, a goście hotelowi zaczynają ginąć w tajemniczych okolicznościach. Podejrzenie pada na zbiega, ale czy to właśnie on stoi za serią brutalnych morderstw?
James Mangold stworzył film, który trzyma w napięciu już od pierwszej sekundy. Tym bardziej dziwny może wydawać się zabieg wyjaśnienia zagadki już w połowie fabuły. Spokojnie, zakończenie z całą pewnością nie należy do schematycznych, przeciwnie!
Obsada: John Cusak, Ray Liotta, Amanda Peet, Rebeca De Mornay, Clea DuVall, John C. McGinley, Jake Busey, William Lee Scott, Alfred Molina.
Straszne filmy, które warto obejrzeć z okazji Halloween (i nie tylko!) >>>
Strach (1996), reż. James Foley
Fabuła Strachu wydaje się bazować na oklepanym schemacie młodej dziewczyny, która zakochuje się w niekoniecznie odpowiednim chłopaku. Zapewniamy jednak, że film w reżyserii Jamesa Foleya nie ma nic wspólnego z powtarzalnością.
Po rozwodzie rodziców nastoletnia Nicole zostaje pod opieką matki. Jej ojciec, dobrze usytuowany architekt, przeprowadza się do Seattle i zakłada nową rodzinę. Po śmierci swojej matki dziewczyna jest zmuszona do przeprowadzki. Nastolatka szybko odnajduje się w nowym środowisku. Wkrótce poznaje starszego o 4 lata Davida, w którym zakochuje się bez pamięci. Zafascynowana chłopakiem Nicole przedstawia go swojemu ojcu, jednak ten od początku nie darzy go sympatią. Wkrótce okazuje się, że jego obawy względem adoratora córki były słuszne. David jest chorobliwie zazdrosny o swoją wybrankę, jednak prawdziwe kłopoty mają dopiero nadciągnąć.
James Foley stworzył tytuł pozornie nieskomplikowany. Gdy jednak akcja zaczyna nabierać tempa, widz nie może oderwać wzroku od ekranu, aż do ostatniej minuty.
Obsada: Reese Witherspoon, Mark Wahlberg, William Petersen, Alyssa Milano, Amy Brenneman.
Thriller trzymający w napięciu – Siedem (1995), reż. David Fincher
Klasyczny thriller w gwiazdorskiej obsadzie na długi czas wyznaczył kanon opowieści o seryjnym mordercy. Nie brakuje w nim mroku, zła, a akcja została skonstruowana tak, żeby gęsia skórka towarzyszyła widzowi aż do ostatniej sekundy tej superprodukcji.
Tytułowe "siedem" to liczba ofiar, których dosięgnie "sprawiedliwość" mordercy. To także liczba sposobów na ich uśmiercenie. W bliżej nieokreślonym amerykańskim mieście dochodzi do serii dziwnych morderstw. Do sprawy zostają przydzieleni dwaj funkcjonariusze z wydziału zabójstw – William Somerset i David Mills. Somerset jest typem samotnika, który przez całe życie uciekał od jakiejkolwiek odpowiedzialności. Żyje perspektywą zbliżającej się emerytury i nowa sprawa, która już na pierwszy rzut oka wygląda na skomplikowaną i wielowątkową, niekoniecznie jest mu w smak. Mills – żółtodziób w wydziale zabójstw - stanowi przeciwieństwo swojego doświadczonego kolegi. Wiedzie udane życie rodzinne, nie brakuje mu ambicji, a służbę traktuje jako misję i powołanie. Choć Somerset początkowo nie darzy sympatią nowego partnera, obaj muszą stanąć do walki z psychopatycznym "mścicielem", który uważa, że swoimi zbrodniami oczyszcza świat z grzechu. Wkrótce okazuje się, że policjanci są tylko pionkami w jego morderczej grze.
Oglądając Siedem, trzeba przygotować się na drastyczne sceny. Morderca wykazuje się niezwykłą pomysłowością w uśmiercaniu swoich ofiar, ale należy wyraźnie podkreślić, że makabra nie służy przykryciu nieciekawej fabuły, a stanowi jedynie uzupełnienie wciągającej, momentami wręcz fascynującej akcji.
Obsada: Morgan Freeman, Brad Pitt, Kevin Spacey, Gwyneth Paltrow.
Najlepsze filmy grozy: ranking 10 najlepszych, które warto obejrzeć. Sprawdź! >>>
Dobry film trzymający w napięciu – Infiltracja (2006), reż. Martin Scorsese
Policjanci vs źli faceci – schemat znany i lubiany, ale niekoniecznie zaskakujący. Trzeba jednak wiedzieć, że jeden z najlepszych filmów wielkiego Martina Scorsese nie ma nic wspólnego z klasycznymi gangsterskimi opowieściami.
Południowym Bostonem niepodzielnie rządzi Frank Costello – podstarzały gangster trzymający w garści wszystkie nielegalne interesy w dzielnicy. Aby rozbić struktury jego organizacji, policja wyznacza tajnego agenta, który ma przeniknąć do przestępczego świata. Tajniakiem zostaje Billy Costigan. Do sprawy gangstera zostaje przydzielony także inny policjant - ambitny Colin Sullivan, który błyskawicznie pnie się po szczeblach kariery. Nikt jednak nie zdaje sobie sprawy, że młody Sullivan prowadzi podwójną grę.
Martin Scorsese wziął fabułę azjatyckiego przeboju (Infernal Affairs) i nakreślił ją po swojemu, tworząc dokładny portret postaci – policjanta z problemami, działającego na dwa fronty gliny, szukającej szczęścia pani psycholog i gangsterskiego bossa, który zdaje się być parodią ekranowych mafiosów, znanych z innych produkcji tego rodzaju. Reżyseria i kunsztowna gra aktorska zasługują na najwyższe słowa uznania.
Obsada: Leonardo DiCaprio, Jack Nicolson, Matt Damon, Mark Wahlberg, Martin Sheen, Vera Farmiga, Alec Baldwin, Ray Winstone.
Filmy które trzymają w napięciu
Na koniec zostawiliśmy klasyczne adaptacje prozy Stephena Kinga. Trzeba przyznać, że niewielu pisarzy potrafi budować napięcie w taki sposób, w jaki robi to sam mistrz grozy. Sprawia to, że ekranizacje jego dzieł to właściwie murowane hity, a większość z nich zyskuje status evergreenów świata kina.
Sekretne okno (2004), reż. David Koepp
Po rozwodzie z żoną Mort Rainer – poczytny pisarz – przenosi się do domku na odludziu, gdzie zamierza pracować nad kolejną powieścią. Trudne przeżycia pozbawiają go jednak weny, a w pracy nie pomaga mu nieproszony gość, który pewnego dnia puka do jego drzwi. Przybyszem okazuje się być John Shooter – prosty człowiek i pisarz-amator. Shooter oskarża Rainera o kradzież swojego opowiadania.
Zapewnienia znanego twórcy o oryginalności prozy, która wychodzi spod jego pióra, nie na wiele się zdają. Mort znajduje przed domem swojego psa, którego ktoś zabił śrubokrętem. Niebawem zaczynają ginąć ludzie. Pisarz próbuje udowodnić niebezpiecznemu adwersarzowi, że nie dopuścił się plagiatu, jednak bez rezultatu. Mort nie może już ufać nikomu, nawet samemu sobie.
Obsada: Johnny Sepp, John Turturro, Maria Bello, Timothy Hutton.
10 najlepszych filmów psychologicznych: nasz ranking >>>
Misery (1990), reż. Rob Reiner
Paul Sheldon jest autorem cyklu poczytnych powieści romantycznych, których główną bohaterką jest Misery Chastein. Seria zyskała na tyle dużą popularność, że Sheldona stać na wygodne życie, a w świecie literackim może cieszyć się statusem gwiazdy. W jego opinii Misery uśmierciła jednak w nim to, co czyniło go artystą. Mając dość banalnych "romansideł", Paul postanawia zakończyć cykl i rozpocząć pracę nad nową powieścią, znacznie bliższą początkom jego kariery literackiej.
Jako niewolnik swoich nawyków, ostatni rozdział pisze w kameralnym górskim zajeździe. W drodze powrotnej zastaje go śnieżyca. Samochód Sheldona wypada z drogi, pisarz odnosi liczne obrażenia. Z opresji ratuje go pielęgniarka Annie Wilkes. Zabiera Paula do swojego domu i otacza troskliwą opieką. Niebawem okaże się, że jego największa fanka jest obdarzona psychopatyczną osobowością.
Filmy trzymające w napięciu często poruszają również wątki zagadek, dlatego przygotowaliśmy dla was także listę najlepszych filmów szpiegowskich.