Reklama

Adresatami globalnego programu są nie tylko osoby doświadczające molestowania, ale także jego nieświadomi sprawcy oraz bezradni świadkowie. Celem projektu w Polsce jest dyskusja o bezpieczeństwie biegających kobiet i wprowadzenie realnych zmian na rzecz jego poprawy. W ramach kampanii zaplanowano m.in. Light Runs – symboliczne biegi ze światełkami czy warsztaty z radzenia sobie z przemocą słowną i fizyczną.

Reklama

Celem projektu społecznego With Women We Run, stworzonego przez markę adidas, jest wsparcie kobiet, które podczas uprawiania sportu doświadczają różnego rodzaju przemocy ze strony mężczyzn – nagabywania, nachalnego kontaktu (również fizycznego), niechcianych komplementów czy body shamingu. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo podczas uprawiania sportu w mieście, biegaczki amatorki często trenują tylko z jedną słuchawką, dlatego to ona stała się symbolem kampanii. Partnerami projektu With Women We Run zostały organizacje rządowe, na co dzień walczące o równość i bezpieczeństwo kobiet – Centrum Praw Kobiet, Feminoteka oraz Kongres Kobiet.

Jesienią i zimą, kiedy szybko robi się ciemno, kobiety zmieniają swoje zachowanie podczas biegania ponieważ boją się biegać same. Biegają w grupach, dają znać swoim znajomym – kiedy i gdzie biegają lub po prostu ograniczają swoją aktywność fizyczną. Odpowiadając na te problemy, marka adidas chce nagłośnić temat i zwrócić uwagę - przede wszystkim mężczyzn - na to, że próba kontaktu lub uwaga, która im wydaje się błahą zaczepką, dla kogoś może być źródłem strachu czy wstydu. Inicjatywa With Women We Run ma pomóc w wywołaniu zmian w kulturze biegania, gdyż nie ma naszego przyzwolenia na molestowanie w sporcie. Chcemy mieć wpływ na wzrost świadomości w społeczeństwie, ale też na realną poprawę bezpieczeństwa miejskich tras biegowych. – mówi Martyna Wiśniewska, Brand Manager Sport z adidas.

Kampania With Women We Run / fot. Piotr Oleszak

Światełko w tunelu

Aby podkreślić wagę problemu, w listopadzie oraz grudniu marka adidas zorganizuje treningi biegowe ze światełkami. Light Runs odbędą się w Warszawie, Gdańsku oraz Poznaniu, a po ich zakończeniu uczestnicy będą mogli podpisać się pod petycją, z wnioskiem o podniesienie bezpieczeństwa na biegowych trasach w danym mieście. Dzięki temu działaniu adidas chce zapoczątkować realne zmiany, które sprawią, że kobiety poczują się bezpieczniej uprawiając sport po zmroku.

WARSZAWA: 17 listopada i 1 grudnia, Park Skaryszewski
GDAŃSK: 24 listopada, Park Reagana
POZNAŃ: 29 listopada, Jezioro Maltańskie.
Start 18:30.

Kampania With Women We Run / fot. Piotr Oleszak

Aby zwiększyć świadomość na temat molestowania seksualnego w sporcie, adidas zaprosi też kobiety oraz mężczyzn na serię warsztatów na temat radzenia sobie z przemocą wobec kobiet i molestowaniem seksualnym. Warsztaty „L’oreal Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” odbędą się w Sports Base w sklepie adidas Warszawa przy ul. Marszałkowskiej 104/122 w dniach 18 i 25 listopada oraz 2 grudnia o godzinie 17:30. Część szkoleniową poprowadzi trenerka Stand Up Polska – Justyna Grzymała, która opowie o narzędziach radzenia sobie w już zaistniałych sytuacjach przemocy.

Bezpłatne zapisy na Light Runy oraz warsztaty „L’oreal Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych” dostępne będą w aplikacji adidas Running.

We współpracy ze Spotify adidas stworzył też specjalną biegową playlistę, na której poza muzyką do biegania będzie można usłyszeć głosy kobiet, które doświadczyły molestowania podczas treningów. To jednak nie wszystko – kampanie uzupełniają krótkie filmiki, które z punktu widzenia kobiet pokazują problemy, z jakimi muszą mierzyć się uprawiając sport w miastach. Filmy już niebawem obejrzeć będzie można na stronie Centrum Praw Kobiet: www.cpk.org.pl/withwomenwerun. Znajdują się tam wszystkie informacje dotyczące With Women We Run - pierwszej kampanii adidas zajmującej się problemem molestowania biegaczek.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama