Współpraca z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) to część globalnego Projektu Barbie Dream Gap, która ma wyrównywać szanse wyboru ścieżki zawodowej i realizacji marzeń dziewczynek na świecie. Badania pokazały, że już w wieku pięciu lat wiele dziewczynek traci wiarę we własne możliwości. To właśnie tzw. zjawisko Dream Gap. Współpraca ESA z Barbie została poprzedzona badaniem zrealizowanym w czerwcu b.r w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji oraz Włoszech. W ramach ankiety przeprowadzonej wśród 2000 rodziców dziewczynek w wieku 3-10 lat sprawdzano, czy to, jak oni postrzegają nauki ścisłe (STEM), może w przyszłości być czynnikiem ograniczającym ich pociechy w wyborze ścieżki zawodowej. Pytano również o zagadnienia związane z przestrzenią kosmiczną oraz oceniano znajomość naukowców i astronautów. Z badań wynikło m.in., że rodzice posiadają większą wiedzę na temat osiągnięć mężczyzn realizujących się dziedzinami związanymi z kosmosem, niż na temat osiągnięć kobiet w tych zawodach. Badanie bardzo wyraźnie wykazało jednak ich zgodność co do tego, że dostęp do zawodów związanych z badaniem kosmosu powinien być taki sam dla kobiet jak i dla mężczyzn. 

W ramach swojej kampanii, Barbie stworzyło wyjątkową lalkę Barbie Shero, którą zaprojektowano na podobieństwo Samanthy Cristoforetti - jedynej europejskiej astronautki ESA w czynnej służbie. Samantha Cristoforetti jest 42-letnią astronautką, inżynierem i pilotką Włoskich Sił Powietrznych. Jest również pierwszym włoskim członkiem Europejskiej Agencji Kosmicznej. Kobieta ustanowiła rekord pobytu kobiety w kosmosie. Spędziła tam łącznie 199 dni i 16 godzin. Poza tym, jako pierwsza osoba w kosmosie zaparzyła kawę! 

Zobacz także Barbie stawia na różnorodność! W tym roku do sklepów trafi m.in. lalka Barbie na wózku inwalidzkim

W 50. rocznicę lądowania Apollo 11 na Księżycu w ramach projektu z ESA marka Barbie stworzyła filmową relację ze spotkania astronautki z dziewczynkami z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch w Ośrodku Szkolenia Astronautów ESA w Niemczech. Dziewczynki towarzyszyły Cristoforetti w jej codziennych obowiązkach i mogły dowiedzieć się, na czym polega jej praca. Na kanale Barbie w serwisie YouTube udostępniony został specjalny odcinek Barbie Vlog, prezentujący dokonania Cristoforetti.

Jesteśmy dumni, mogąc ogłosić współpracę z ESA, której przyświeca jeden cel: inspirować kolejne pokolenie dziewczynek do wejścia w szeregi astronautów, inżynierów i badaczy kosmosu. Barbie zawsze pokazywała dziewczętom, że mogą być kim chcą, dając im możliwość sprawdzenia się poprzez zabawę i odgrywanie różnych ról, a także zachęcając je do wyobrażania sobie wielu różnych ścieżek kariery. Wiemy, jak ważne jest dla dziewczynek, by miały odpowiednie wzory do naśladowana. Współpraca z ESA pozwala marzyć na kosmicznym poziomie - mówi Isabel Ferrer, dyrektor ds. marketingu Barbie na Europę. 

Obecna akcja z Europejską Agencją Kosmiczną jest kolejną kampanią marki Mattel (do której należy Barbie), która ma na celu walkę ze stereotypami na temat dziewczynek i tego, czym powinny się zajmować. Na początku czerwca 2019 r. wystartował wspólny projekt Barbie i Mercedesa pod hasłem „No limits”, a jego celem jest obalenie mitów związanych z tym, czym powinny bawić się małe dziewczynki.